Indirect. E=mc^2 zegt dat massa en energie equivalent zijn. Als materie en antimaterie bij elkaar komen wordt de volledige massa in energie omgezet. De formule verklaard waarom er dan zoveel energie vrijkomt.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de duidelijkheid. De formule zegt dus niets over bestaan, ontstaan of gedrag van antimaterie (anders dan bovenstaand punt). Daarvoor moet je bij de deeltjesfysica zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, antimaterie heeft niets te maken met E=mc2.
Antimaterie zijn deeltjes met een tegengestelde lading, en E=mc2 gaat over massa, niet over lading.
Overigens geldt E=mc2 zowel voor materie als voor antimaterie.
Reddie
10 jaar geleden
goldpixel
10 jaar geleden
E=mc2 zegt dat de aantrekkingskracht afhankelijk is van de hoeveelheid massa
Daarom weeg je op de maan dus lichter dan op aarde,daar is minder materie(massa)
En op jupiter dus zwaarder
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@goldpixel dit heeft niets met aantrekkingskracht te maken.
Reddie
10 jaar geleden
@goldpixel , in je beschrijving heb je het over gewicht, terwijl E=mc2 over massa gaat. Het volgende om het verschil uit te leggen:
Neem een auto van 1000 kg.
Die WEEGT op aarde 1000 kg (aantrekkingskracht van de aarde).
Die WEEGT op de maan ca. 200 kg (aantrekkingskracht van de maan).
Dat gaat dus over gewicht.
Maar om die auto aan te duwen als hij niet wil starten kost dat op aarde en op de maan evenveel kracht. Dat gaat over MASSA die je in beweging moet krijgen.
Op NOS op 2 hadden ze dat ook niet begrepen. Ze vertelden dat het HIGGS-deeltje alles gewicht geeft. Fout dus. Het HIGGS-deeltje geeft alles massa.