Hoe ziet een grote hoeveelheid atomen van één soort element er uit?

Stel je sorteert afval en door gebruik van een aantal processen lukt het om de atomen van elk element te scheiden. Je stopt die in bakken. Als je dan in de bakken kijkt wat zie je dan per soort atomen. Zijn die onzichtbaar als gas of....

erotisi
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt helemaal aan het soort atoom.

Als je allemaal waterstofatomen bij elkaar doet, zullen die zich per twee verbinden tot waterstofmoleculen (H2). Je hebt dan waterstofgas, en dat is een onzichtbaar, reukloos gas.

Als je allemaal heliumatomen bij elkaar doet, blijven die als losse atomen in de bak zitten. Je hebt dan heliumgas, dat eveneens onzichtbaar en reukloos is. Heliumgas wordt bijvoorbeeld gebruikt in ballonnen.

Als je allemaal koolstofatomen bij elkaar doet, heb je een heel fijn grafietpoeder. Zuiver grafiet bestaat namelijk voor 100% uit koolstofatomen. Als je echter heel hard op je vat met koolstofatomen gaat drukken en daarbij ook de temperatuur tijdelijk opvoert, verbinden de koolstofatomen zich tot diamant. Ook zuivere diamant bestaat voor 100% uit koolstofatomen.

Als je allemaal aluminiumatomen bij elkaar doet, heb je heel fijn verdeeld aluminiumpoeder. Je moet dan wel zorgen dat er geen zuurstof bijkomt, want zulk fijn aluminiumpoeder en zuurstof vormt een explosieve combinatie.

Als je allemaal uraniumatomen bij elkaar doet, kun je daar niet te lang mee doorgaan. De inhoud van het vat zal aanvankelijk heet worden door de radioactiviteit van het uranium. Doe je teveel uraniumatomen in je vat, dan krijg je een kernexplosie: je hebt dan een amateuristisch atoombommetje gemaakt. Niet heel sterk, je zult er misschien twee of drie huizen mee in puin leggen, maar het komt toch wat slordig over, vooral vanwege de grote wolk sterk radioactief stof die je zult produceren.

Je ziet: het antwoord hangt sterk af van het soort atoom dat je gebruikt. Ik kan er nog veel meer noemen (zuurstof, zwavel, ijzer, noem maar op), maar ik denk dat je al wel een redelijk idee hebt.

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt helemaal aan de stof en aan de fase of aggregatietoestand (gas, vloeibaar of vast).
Zuivere koolstof kan in verschillende vormen bestaan: als grafiet (donkergrijs) en als diamant. Er is nu ook een derde molecuulstructuur gevonden, waarin de atomen (nog steeds alléén van koolstof) op een andere manier in de ruimte gerangschikt zijn: grafeen.
Waterstof is op aarde een kleurloos gas. Dat zie je helemaal niet.
Dat geldt ook voor heel wat andere gassen zoals zuurstof, stikstof, helium, argon, radon, xenon en nog zo wat. Maar deze stoffen zien er anders uit als ze vloeibaar of zelfs vast worden gemaakt. Zo kan xenon onder ZEER hoge druk vast worden. Dan krijgt het een metaalachtige kristalvorm met kubusvormige tot zeskantige kristallen.
Hoe puur (24 karaats) goud eruit ziet, weet je. Van zilver weet je het ook. Koper, tin, lood...
Kortom: het verschilt per stof en per fase.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op Wkipedia kun je ze allemaal zien.
Er zijn een aantal elementen bij kamertemperatuur gasvormig.
H N O , de halogenen F Cl , en de edelgassen He Ne Ar Kr Xe Rn
Twee elementen zijn vloeibaar
Br Hg
De rest, meest metalen, zijn vaste stoffen, meestal in een kristalrooster.
Niet metalen vaste stoffen zijn
B C Si P S Ge As Se Sb Te
Reddie