heeft de valsnelheid in een vrije val van een voorwerp te maken met het gewicht?

Bvb. Als je 2 voorwerpen van dezelfde omvang maar met verschillend gewicht laat vallen van dezelfde hoogte, welke is dan eerder beneden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
33.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zware.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor Vrouwe, ze vallen even snel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als ik een stuk karton en een stuk beton (van zelfde grootte en dikte) laat vallen, vallen ze tegelijkertijd op de grond?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Plls, dat klopt. Als ze dezelfde luchtweerstand hebben vallen ze even snel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kortste antwoord is gewoon: Nee.
Alleen de zwaartekracht veroorzaakt valversnelling.
(En de die is voor alle voorwerpen gelijk, ongeacht vorm, massa of gewicht)
Wat tegenwerkt is de luchtweerstand en het oppervlak van het voorwerp (daarom valt een parachute niet steeds sneller, bij een bepaalde valsnelheid doet de luchtweerstand de valversnelling geheel teniet).
De tegenwerkende luchtweerstand is ook goed te zien bij een ballonnetje: leeg valt-ie veel sneller dan opgeblazen.
Bij zaken als ballonnen wordt er nog een aspect zichtbaar: het drijfvermogen in lucht. Dat werkt de zwaartekracht ook tegen.
Als het gewicht van een ballon gelijk is dan het gewicht van de luchtverplaatsing, dan blijft hij zelfs zweven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rene: Sinds wanneer is de gravitatiekracht (zwaartekracht) niet meer afhankelijk van massa?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel dat de valversnelling voor alle voorwerpen gelijk is, ongeacht de massa (van het vallende voorwerp).

Antwoorden (7)

Nee, het gewicht heeft er niks mee te maken. De valversnelling is op alle voorwerpen even groot dus ze vallen even snel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Galileo heeft dat al aangetoond door van de toren van Pisa twee verschillende voorwerpen te laten vallen., De maanlandingen hebben het nog beter aangetoond. Daar liet men een veer en een hamer vallen en beiden kwamen gelijk op het oppervlak (zie de ypoutube link).

Toegevoegd na 5 minuten:
Het verschil op aarde is te verklaren door de luchtweerstand, die op een veer veel groter is dan op een hamer. Op de maan ontbreekt deze weerstand.

Voor wat meer theorie verwijs ik naar de Wiki link.

Toegevoegd na 14 uur:
Ter verduidelijking omdat uit alle reacties blijkt dat er verwarring is.

Als je van 10 kilo lood een dun folie maakt en dat min of meer plat van een flatgebouw gooit dan zal dat er langer over doen om beneden te komen dan een glazen knikker van 100 gram. Dat komt door de vorm en de daar uit resulterende luchtweerstand. Niet de valversnelling bepaald dan de snelheid maar de luchtweerstand. Als een voorwerp van hoog genoeg valt zal op enig moment de luchtweerstand zo groot zijn dat er geen evrsnelling meer optreedt en het voorwerp zal dan verder met constante snelheid vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In vacuum gaat dit wel op, in lucht gaat het zwaardere object sneller vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet per definitie waar Bjorri. De valsnelheid heeft op aarde niets te maken met gewicht, maar met luchtweerstand. De vorm van het object is dus belangrijker dan het gewicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat mij tegenstaat aan dit antwoord is het verwarren van gewicht en massa, iets dat de vraagsteller ook al deed. Het gewicht is de massa maal de valversnelling, dus valversnelling en gewicht zijn wel degelijk gerelateerd. Hoewel het niet noodzakelijk zo is dat de valversnelling groter wordt als het gewicht toeneemt (kan ook door massatoename zijn veroorzaakt) is het wel zo dat het gewicht toeneemt bij een hogere valversnelling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Bierkaai Als het gewicht gelijk is aan massa maal valversnelling en de valversnelling is voor alle objecten even groot (wat het geval is omdat je het verschil in valversnelling van twee voorwerpen zoals in de vraag bedoeld mag verwaarlozen) dan maakt het niet uit of je over gewicht of massa praat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt Mullog, maar de valversnelling is niet voor alle objecten even groot. Objecten met grotere massa ondervinden grotere gravitatiekracht van de aarde en hebben dus een grotere valversnelling. Dit verschil is voor de meeste (kleine) objecten te verwaarlozen, maar voor hele zware objecten (bijvoorbeeld de poolkap of de maan) niet. Derhalve is het verschil in natuurkundige context (zoals deze vraag) wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is wat je schrijft niet correct. De valversnelling is voor iedere massa hetzelfde. Dat komt omdat de traagheid van een massa tegen werkt en hoe groter de massa hoe groter de traagheid. Let het gaat hierbij om massa niet om gewicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in
De valsnelheid op aarde is 9,81 m/s².

Nu veronderstel ik dat je niet het gewicht bedoelt maar de massa want in die eerste is de valsnelheid al 'ingecalculeerd'.

En ja, de valsnelheid heeft te maken met de massa. Nee, niet met de massa van het voorwerp, wel met de massa van de planeet of dergelijke waar je het voorwerp op laat vallen.

Toch wil dit niet zeggen dat beide voorwerpen met exacte omvang per se even snel beneden zijn (op dezelfde planeet dan wel teverstaan ;-) ).

Stel dat je beide voorwerpen naast elkaar houdt en laat vallen... Als het gewicht van het ene voorwerp groter is zal dit minder vertraagd worden door de luchtweerstand en toch eerder beneden zijn.

Maar, hou je de voorwerpen niet naast elkaar en hou je het lichte voorwerp bijvoorbeeld boven het zwaardere voorwerp en hebben beide voorwerpen een platte zijde die tegen elkaar gedrukt kan worden, dan zal het bovenste voorwerp geen lucht onder zich hebben en dus ook veel minder luchtweerstand ondervinden. Het zal dus minder vertraagd worden en even snel vallen als het zwaardere voorwerp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9,81 m/s2 is de valversnelling op aarde
twee voorwerpen met dezelfde omvang (ik verkies het woord "geometrie" zullen wel even snel beneden zijn. Neem een loden kogel en een houten kogel allebei zelfde diameter. Allebei tegelijk beneden. Neem een loden veer (een kunstenaar kan dat wel maken :-) ) en een echter vogelveer, allebei dezelfde vorm en afmetingen. Allebei tegelijk beneden (als je ze tegelijk laat vallen zodat ze door dezelfde wind worden meegedreven !)
Luchtweerstand heeft NIETS te maken met massa van het voorwerp. Wel met geometrie van het voorwerp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat luchtweerstand iets te maken heeft met de massa van het voorwerp, want dat is inderdaad niet zo. Maar als op beide voorwerpen dezelfde luchtweerstand wordt uitgeoefend zal deze een groter effect hebben op het lichte voorwerp waardoor deze toch minder snel beneden zal zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En eigenlijk geef je het antwoord zelf al aan, net omdat de luchtweerstand het zelfde is, kloppen de verhoudingen tussen beide nettokrachten niet meer, en omdat de massa gelijk blijft, zal daardoor ook de 'nettovalversnelling' niet meer gelijk zijn.
De valsnelheid is voor alle voorwerpen gelijk in het luchtledige.
Op de middelbare school hebben ze vaak een lege glazen vacuum buis om dat aan te tonen. Daarin zitten een kippenveertje en een metalen kogeltje. Zie het als een soort doorzichtige TL buis. Door die buis om te keren vallen zowel het kogeltje als het veertje even snel. In de (aardse) atmosfeer is dat anders. Als je van een hoog gebouw een veertje en een kogeltje naar beneden gooit, dan willen ze even snel vallen, maar dat gaat dan niet. De luchtweerstand werkt dan tegen. Het veertje wordt het meeste tegen gehouden door de lucht en valt langzamer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je val versnelling bedoeld.De snelheid zelf hangt af van hoe lang het voorwerp al in vrije val is.
Als ik heel exact ga antwoorden, pietluttig exact eigenlijk, dan moet ik zeggen dat ook in het luchtledige de valsnelheid wel afhankelijk is van het gewicht (itt wat anderen hier schreven). de aantrekking tussen 2 voorwerpen is, volgens de wetten van newton,afhankelijk van de massa van beide voorwerpen en de onderlinge afstand. Zie bron voor betreffende formule.
Op aarde zal je niet echt verschil kunnen meten totdat je met grote asteroiden aankomt die op aarde gaan vallen...uitgaande van een vrije val in het luchtledige.

Ga je dat echter op een simpele quiz als antwoord geven dat de zwaarste een hogere valsnelheid krijgt dan zal die dat ten onrechte overigens waarschijnlijk fout rekenen. Tenzij je deze hele uitleg erbij gaat geven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij vallen binnen de atmosfeer gaat alles afhangen van gewicht, vorm en afmeting. Daarnaast ook van de wind/luchtstromingen en of thermiek ter plaatse. Een stalen rotor, juist gevormd en , kan dan door het autogiro effect langzamer vallen dan bv een natte prop papier
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De valversnelling is op aarde altijd even groot. Dit heeft niets te maken met de massa van het voorwerp. Hoe langer het voorwerp aan het vallen is, hoe harder het gaat. Maar dit is altijd min de luchtweerstand, dus op een gegeven moment kan het niet meer harder, tenzij in vacuum. Op aarde is de valversnelling 9,81 m/s^2 en op andere planeten is dit anders afhankelijk van de massa van de planeet en de zwaartekracht daar. de formule om de eindsnelheid de berekenen is: v(eind) = sqrt( 2gh). Zonder luchtweerstand vallen alle voorwerpen even snel van dezelfde hoogte losgelaten. Met luchtweerstand kan massa echter wel verschil maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je de gelinkte gravitatie wet gelezen?
Daarin staat dat de valversnelling afhankelijk is van de gezamenlijke massa van de 2 voorwerpen...aarde versus appel dus...En de gezamenlijke massa van de aarde en een kleine appel is minder dan de gezamelijke massa van de aarde plus een grote appel...mits je ver genoeg achter de komma rekent. In de ruimtevaart en sterrekunde wordt hier wel mee gerekend. Even de formule er maar naast zetten:
Kracht F=G(ravitatieconstante)*(massa1+massa2)/(r^2). r is hierbij de afstand tussen de voorwerpen.
Deze kracht werkt uiteraard op beide voorwerpen...de aarde versnelt dus ook marginaal naar de appel toe.
Zolang er geen luchtweerstand is, vallen de voorwerpen even snel, maar zodra er luchtweerstand ontstaat, zal het lichte voorwerp eerder vertraagd versnellen dan het zware voorwerp. Bij het zware voorwerp moet de lucht meer 'duwen' om het te vertragen, bij het lichte voorwerp gebeurt dat eerder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja het gewicht heeft in de lucht wel degelijk te maken met valsbelheid , om de valsnelheid door de luchtweerstand(O2 moleculen) constant word .De luchtweerstand is een wrijvings kracht , een kracht die het voorwerp omhoog wil drukken c.q de valsnelheid zal vertragen .Om een zwaar voorwerk omhoog te drukke, c.q te vertragen is meer kracht nodig.Dat is de reden zwaarder voorwerp sneller zal vallen dan lichter voorwerp met dezelfde wrijving( het zelfde oppervlakte) .De kienetische energie is groter.Als oud parachutist heb ik dat aan den lijve ondervonden tijdens vrije vallen met persoen die lichter zijn dan mij maar veel kleiner.
Dus Oppervlakte en gewicht en zijn 2 factoren die de valsnelheid op aarde beinvloeden ( g= 9,81 is nagenoeg overal gelijk op aarde dus die heeft geen invloed).
In het luchtledige is er geen luchtweerstand( o2 moleculen) en zijn alle voorwerpen even snel beneden, omdat er geen wrijving is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Erna55
4 jaar geleden
Lucht bestaat uit meer dan alleen 02.