Waarom zijn er in Nederland geen tornado's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig niet!! Ondanks alle regen etc hoor je mij niet klagen :p

Het beste antwoord

De temperatuur verschillen in de luchtlagen boven Nederland zijn niet groot genoeg.

In de Verenigde Staten zijn in het voorjaar ( mei) de omstandigheden voor het ontstaan van een tornado erg gunstig.
Koude of koele lucht uit het Noorden komt in "botsing " met zeer warme en vochtige lucht uit de Golf van Mexico. De "botsing " tussen de twee stromingen zorgen voor enorme onweersbuien "supercellen". Deze supercellen krijgen , als de omstandigheden goed zijn , via de winden in hogere luchtlagen een extra impuls. Samen met de enorme hoeveelheid opstijgende lucht in de onweersbui zelf kan een rotatie ontstaan . De rotatie in de onweersbui wordt mesocycloon genoemd. Als de mesocycloon sterker wordt , kan de luchtkolom tot aan de grond gaan roteren . De tornado versterkt zichzelf in een heel nauwe trechter waaromheen een enome hoeveelheid lucht draait , spiraalsgewijs naar boven.
In de Verenigde Staten zijn tornado's gezien waarin de gehele onweerswolk ging roteren , met F5 tornado's aan de grond.

Ook in andere landen met een landklimaat komen soms grote tornado's voor.

In Nederland met zijn zeeklimaat en relatief kleine temperatuursverschillen komen dergelijke onweerswolken heel weinig voor . De tornado's die hier voorkomen ( windhozen ) zijn dan ook veel zwakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In Nederland komen ook af en toe tornado's voor, maar vaak zijn het zwakke tornado's, die meestal windhozen genoemd worden. Een enkele keer bereikt ook in Nederland een windhoos de kracht van een sterke (Amerikaanse) tornado, zoals op:

* 1 juni 1927 bij Neede (F4)
* 10 augustus 1925 in Borculo, zie: stormramp
* 27 maart 1966 in Winterswijk, het Winterswijkse Feestgebouw aan de Haitsma Mulierweg werd verwoest. Ook in de omgeving van het Feestgebouw richtte de windhoos veel schade aan. Aan de Wilhelminastraat, de Groenloseweg en Morgenzonweg waaiden daken geheel of gedeeltelijk weg, zoals het dak van de kantine van voetbalvereniging WVC.
* 25 juni 1967 in Oostmalle, Chaam en Tricht (F3)
* 6 oktober 1981 - Op deze dag vonden 18 mensen de dood, toen een vliegtuig op weg van Rotterdam Airport naar Hamburg in de buurt van Moerdijk in een tornado vloog (vliegtuigongeval Moerdijk). Alle 17 inzittenden en een persoon op de grond kwamen om het leven.
* 3 augustus 1997 Hoogvliet Een windhoos treft Hoogvliet en Spijkenisse. Er vallen geen zwaar gewonden, de schade is aanzienlijk.
* 1 oktober 2001 Graauw (F2) - Hier werd een automobiliste nabij het Zeeuwse Graauw met auto en al opgetild, waarbij zij zware verwondingen opliep.
* 8 Juni 2003 Rogat Een boerderij liep flink wat schade op. Vermoedelijk een zware windhoos of F1.
* 7 juli 2008 bij Zwartebroek (F1)
* 3 augustus 2008 ontstond er in de buurt van Grouw/Eernewoude een windhoos die doortrok richting Oostermeer en Harkema, hierna is hij even verdwenen waarna hij in West Groningen in de dorpen Doezum en Lutjegast weer veel schade aanrichtte aan boerderijen en bomen. Hier moet het wel een F1 tornado zijn geweest.
* 3 augustus 2008 Hautmont/Maubeuge (F4) . De tornado trok een spoor van vernieling door de Noord-Franse dorpen Hautmont (59) en Maubeuge (59). De tornado begon in het kleine dorp Boussières-sur-Sambre, iets ten zuidwesten van Hautmont en trok vervolgens richting het noordoosten. Vooral in Hautmont was de schade groot, een complete woonwijk werd verwoest en 400 huizen werden onbewoonbaar verklaard. Op deze dag vonden 4 mensen de dood en raakten nog eens 9 mensen gewond. Door de media werd ten onrechte gesproken van een "mini-tornado". Ook in Hautmont mag gewoon gesproken worden van een tornado, en wel één van de zwaarste in de afgelopen 100 jaar in West-Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnxx
Nederland kent ook tornado's, maar die zijn zeldzaam. De bekendste zijn de Chaam-Tricht-tornado van 25 juni 1967 (categorie 3) en de windhozen van Borculo (10 augustus 1925). Recenter hadden we windhozen meegemaakt in Hoogeveen (14 juni 2007), Oldebroek (juni 1987), en tussen Grouw en Oostermeer op 4 augustus 2008.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze komen zeker voor in nederland.heb t zelf van héél dichtbij gezien.t was in 2004,augustus denk ik,sloterplas in amsterdam,over t water..supermooi!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tornados gaan niet ver over land, en Engeland ligt in de weg dus de tornados moeten onder een speciale hoek komen om Nederland met redelijke sterkte te bereiken.