Is een stolpunt onderdeel van een fase?

Hallo,

Er zijn stofeigenschappen waaraan je een sotf kunt herkennen, daarbij hoort fase. Is een stolpunt/stoltraject onderdeel van een fase. Of is stolpunt helemaal geen eigenschap?

Mvg,Ella

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

ja Het stolpunt is onderdeel van een fase ,neem bijvoorbeeld water, zoals je ongetwijfeld weet stolt water (schoon geen zout etc ) onder normale omstandigheden bij 0 graden celcius echter het kookpunt ligt bij 100 graden ,toch verdampt er water tussen die fases en op het moment dat de 0 graden bereikt word is niet alle water in een klap gestold , hieruit kun je afleiden dat er bij 0 graden er 3 agregatietoestanden tegelijk zijn: een deel is gestold( ijs ) een deel is nog vloeibaar( Water) en een deel gasvormig( Waterdamp in de lucht )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het stolpunt is exact de grens van de ene naar de andere fase. Dus strikt theoretisch kan je dat beschouwen als geen van de fasen. Het is een ondeelbaar klein moment. In de praktijk stolt een stof niet van de ene op de andere miliseconde. Dat betekent dat die stof dan voor een deel nog in de ene fase bevindt, terwijl het andere deel in de andere fase is beland. Maar exact op dat punt, is het noch het een, noch het ander.