is helder, kleurloos water altijd veilig om te drinken?

ik moet voor scheikunde een opdracht maken: is helder, kleurloos water altijd veilig om te drinken?
op Google kan ik het nergens vinden dus ik hoop dat jullie het weten. zelf weet ik het wel een beetje maar niet goed genoeg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
10 jaar geleden
Zeewater is helder en kleurloos. Toch kun je er beter niet te veel van drinken. Een keer een slok binnenkrijgen is niet erg, maar veel meer moet het niet worden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ook water waarin een dodelijke dosis cyaankali is opgelost, is volgens mij helder en kleurloos. Daarnaast is het voor de meeste mensen smaak- en reukloos.

Het beste antwoord

Dit is zeer zeker niet waar. Op middelbare school scheikunde leer je al dat bijvoorbeeld een HCl oplossing (zoutzuur) helder is. Als dat sterk genoeg is kan het je huid bijvoorbeeld wegbranden. Dit is maar één voorbeeld van een heldere oplossing in water die je niet kan drinken. Zo zijn er nog honderden, duizenden denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou nooit zomaar 'helder water' drinken. Je namelijk nooit wat er voor 'heldere' chemische stoffen er in zitten.
10 jaar geleden
Nee, het is niet altijd veilig om te drinken. Er kan een stof in opgelost zijn die giftig is, er kunnen bacterien in zitten die je ziek kunnen maken enzovoorts. Je moet er dus nooit zomaar van uit gaan dat helder water ook school/veilig water is.