waarom blijven schelpen ligen op het strand als het stormt?

als het wintkracht 10 is en je kijk naar buiten naar het strand zie je geen enkel schelpje in de lucht vliegen. hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

De meeste schelpen op het strand zitten vol met zand en zijn dus relatief gezien ten opzichte van het oppervlakte waar de wind grip op kan krijgen hartstikke zwaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou dat zou nog niet eens een probleem zijn want zacht droog zand waait wel weg maar schelpen zie je vooral ook op het natte deel dus ze zijn omgeven door plakkerig nat zand.
Schelpen liggen plat op het strand, vaak vastgezogen. De wind waait er overheen, maar komt niet onder de schelp terecht, hierdoor kan de schelp ook niet worden opgetild door de wind, en wordt de schelp eerder vaster geduwd in het zand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is gewoon niet waar, schelpen kunnen ook gewoon opwaaien en dat doen ze ook, tenzij ze half onder het natte zand liggen en daardoor op de grond gehouden worden.