Levert schaliegas evenveel energie op als aardgas?

Ik vroeg mij af of schaliegas en aardgas evenveel energie opleveren (los van het feit dat er bij schaliegas meer energie nodig is om het te winnen). Chemisch gezien zijn schaliegas en aardgas namelijk hetzelfde.

Op Wikipedia heb ik gelezen dat het Groningse aardgas gemiddeld 35,17 MJ/m3 levert bij verbranding. Is deze waarde ongeveer hetzelfde voor schaliegas?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Die waarde is niet "ongeveer" hetzelfde, maar precies hetzelfde.
Je geeft zelf al aan dat ze chemisch hetzelfde zijn.
Als ze verschillende energie zouden opleveren zou chemie niet bestaan.
Dan zou in een reactorvat de ene keer bijvoorbeeld amoniak ontstaan en de andere keer aspirine.
Dan zou ons DNA de ene keer een mens opleveren, en de andere keer bijvoorbeeld een spin.
Reddie
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus, daar heb je natuurlijk wel weer gelijk in.
Ik had er nog niet aan geroken ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje (: