De ritssluiting werd uitgevonden door Whitcomb Judson in 1893, hoewel het ontwerp van de moderne rits van Gideon Sundback komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
De voorloper van de moderne ritssluiting was in 1893 uitgevonden door Whitcomb Judson, een uitvinder uit Chicago. Hij patenteerde deze kramsluiter, maar slaagde er nooit in om deze met succes op de markt te brengen. Zijn schoonzoon en Zweeds-Amerikaanse ingenieur Gideon Sundback verbeterde de kramsluiter en de naam "ritssluiting" of "zipper" werd bedacht door de B.F. Goodrich Company in 1923, die de Sundbach-versie ging gebruiken voor rubberlaarzen voor het Amerikaanse leger.