Wat voor tonen zijn die van de speciale apparaten waarmee hangjongeren geweerd worden?

Deze tonen zouden alleen jongeren tot een bepaalde leeftijd te horen zijn. Maar wat voor tonen zijn het dan. Ik wordt zelf bijvoorbeeld ook onrustig van bepaalde hoge tonen die bepaalde elektrische apparaten kunnen maken. (Zoals een koelkast die bij heet weer extra hard moet werken.)
Of een thermoskan of spuitbus die niet helemaal goed sluit.
Wat bepaalt dat alleen jongeren deze kunnen horen.

Toegevoegd na 48 minuten:
En dan bedoel een meer gedetailleerd antwoord. Kleine kinderen kunnen bijvoorbeeld op een ontzettend hoge toonhoogte krijsen. Dat gaat door merg en been. Dat horen ook ouderen. Verder hebben ouderen die soms nog een beter gehoor dan jongeren doordat ze bijvoorbeeld minder gehoorbeschadigingen hebben opgelopen. Hoe bepalen ze dat?

Toegevoegd na 20 uur:
Volgens mij heeft het ook met gewenning te maken.
Bij training op het kunnen onderscheiden van geluiden komt er een heel nieuwe wereld op je af.
Zijn er ook onderzoeken naar gedaan?
De meeste mensen letten er niet op, maar heeft ook met verdraagzaamheid te maken.
Er zijn ook mensen die in de buurt van elektriciteitskabels e.d. wonen en daar enorme last van hebben. Die "voelen" geluid. Mogelijk zijn dat gevallen van "helder horend" of zo. Maar dat kan je natuurlijk niet hard maken als er metingen worden gedaan. (Er komen steeds meer vragen bij.)
Heb zelf een buurman die het geluid van stromend water irritant vind. Ik ga geen frequenties beluisteren. Bepaalde frequenties zijn niet meer hoorbaar voor ouderen door gehoorbeschadigingen en

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het gaat om hoge tonen. Als je ouder wordt kun je die steeds slechter horen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een piepend ijzeren wieltje en dat dan als een onafgebroken toon. Daar zou je het mee kunnen vergelijken maar de toonhoogte ligt nog wat hoger zodat ouderen het niet kunnen horen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn ultrasone tonen en (potentiële) hangjongeren zijn daar overgevoelig voor. Je kunt testen of je tot die groep behoort door http://graphics.nytimes.com/packages/audio/nyregion/20060610_RINGTONE.mp3 te downloaden en af te spelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Frequenties boven ongeveer 20.000Hz zijn voor volwassenen moeilijker te horen, voor jongeren zijn deze erg irritant.