Het blijft een atoomnummer, en dat is gelijk het atoomnummer van het atoom. Pas als er kern onderdelen verwijdert worden verandert het atoomnummer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een ion kan uit meerdere atomen bestaan. Deze atomen hebben ieder hun eigen atoomnummer.
Als het ion uit één enkel atoom bestaat, zoals bijvoorbeeld een zuurstof ion (O-), dan is het atoomnummer van dit atoom nog altijd hetzelfde, namelijk 8.

Dat iets een ion is houdt alleen maar in dat er geen evenwicht is in het aantal elektronen dat om de kern heen draait.
Het atoomnummer heeft juist te maken met het aantal kerndeeltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het ion uit dezelfde atomen bestaat heeft het het atoomnummer van dat atoom.
Pas als het aantal PROtonen zou veranderen verandert het atoomnummer en en de atoommassa ,als het alleen neutronen verliest, verandert de atoommassa, maar niet het atoomnummer.
Het is echter (haast) onmogelijk dat een atoom in ion-vorm plotseling kernactiviteit zou vertonen, tenzij het een ion van een (sterk) radioactieve stof betreft.