Roesten of oxideren dingen sneller met ozon?

Door uv stralen ontstaat er (meer) ozon (O3). Maar zouden de dingen dan ook sneller roesten?

erotisi
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ozon heeft wel invloed op metaalionen, het oxideert bijvoorbeeld Cu+ naar Cu2+ bij aanwezigheid van H+, maar ik denk dat het verder een geringe invloed heeft op de corrosie van ijzer. De meningen zijn er trouwens nogal over verdeeld en het wordt afgeraden ijzeren of gegalvaniseerde leidingen te gebruiken in ozon installaties (veel gebruikt bij afvalwaterzuivering). Onderzoek dat ik kon vinden is dat water met ozon roestvrij staal wel makkelijker laat corroderen dan water verzadigd met gewone zuurstof, terwijl de resultaten tussen ozon en alleen zuurstof bij een messing leiding niet verschillen, in het eerste geval verondersteld men dat de hogere redox potentiaal van ozon daar verantwoordelijk voor is, in het tweede geval verondersteld men een afscherming van het messing voor de ozon door een beschermende laag oxidatieproducten.

Ozon in de lucht is wel schadelijk voor rubber en dergelijke, de schade is goed te zien aan lichtgekleurde rubberen fietsbanden. Voor organische verbindingen is ozon dus desastreus, omdat het willekeurige verbindingen sloopt, voor metalen is het niet relevant, daarvoor moeten metaalionen oplossen in water en reageren met opgeloste gassen.
Ozon is trouwens we degelijk een zeer ernstig probleem in de lucht die ons omringt, het ontstaat makkelijk bij een combinatie van stof UV en hoge temperaturen en veroorzaakt bij veel mensen astma en irritatie van de longen. Het leven in een dichtbevolkte stad verhoogt de kans op dood door longziektes met dertig procent.

Ozon is erg reactief en wordt ook veel gebruikt voor desinfectie van water, met als grootste voordeel dat niet aleen bacterien worden gedood, maar ook hardnekkige stoffen als humuszuren en aromatische stoffen met een hormoonachtige werking worden afgebroken.
Andere bronnen van ozon zijn de UV lampen om lak uit te laten harden, copiers en laser printers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ozon ontstaat hoog in de atmosfeer, niet waar wij leven. Dat zou reuze gevaarlijk zijn. Bijvoorbeeld bij ozonproductie moeten verplicht allerlei ARBO maatregelen worden genomen zoals afzuiging boven een laserprinter omdat die ozon produceert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
ok geen wezenlijk probleem dus, maar gaat het nu wel of niet sneller met of zonder ozon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@erotisi: De ozon die ontstaat zorgt niet voor meer roest omdat op die hoogte geen voorwerpen zijn die kunnen roesten.