Kan de draaiing van de aarde veranderen als de aarde opwarmt en het ijs op de polen wordt omgezet in water?

Als grote hoeveelheden massa zich verplaatst over de buitenkant van de aarde dan zou dat toch invloed moeten hebben op positie van de as waar de aarde om heen draait.

Als de aarde voor een groot deel uit water bestaat dan moet deze massa zeker invloed hebben. Wie helpt me met getallen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De totale massa van de Aarde verandert niet als ijs verandert in water. Hoewel de stof van fase verandert, blijft het aantal moleculen waaruit die stof bestaat ( = massa) gelijk. Het is wel zo dat die massa zich nu kan verplaatsen maar de massa van dat gesmolten ijs is heel klein tov de massa van de aarde. De invloed van een eventuele massa-verplaatsing op de draaiing van de Aarde is derhalve te verwaarlozen.

Je wilde getallen, here we go.

De massa van de aarde is 6·10^24 kg.
De ijskap van groenland heeft een massa van ongeveer 3,6·10^18 kg (gemeten in 1999 mbv lengte, breedte en dikte)
Dat is nog geen tweemiljoenste deel van de massa van de aarde.

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is moeilijk te zeggen of dit het geval is. Sowieso heeft de aarde niet echt een vaste draaiing. De aarde draait om een constante as, maar deze as heeft al een "wobbel" van zichzelf. Het is dus zo dat de aarde nu al niet zo dat de as een vaste hoek heeft ten opzichte van de zon. Het kan zijn dat het water ervoor zorgt dat de "wobbel" iets veranderd maar dat betekend niet dat dit erg is. En de aarde zal ook niet in een andere straal rond de zon gaan draaien omdat de massa van de aarde het zelfde blijft
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het stijgt, wordt grofweg het effect van eb en vloed groter. De getijdekrachten worden iets groter, of beter gezegd: het hoekmoment wordt iets groter. Alsof de aarde een ballerina is die plotseling haar armen uitstrekt terwijl ze een pirouette maakt. De draaiing wordt iets langzamer. Gelukkig is dit effect zo verwaarloosbaar klein (het gaat echt om heel weinig water), dat het effect nauwelijks meetbaar zal zijn. Het antwoord is dus nee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard niet. Ten eerste is de massa van all het water op aarde zo verwaarloosbaar klein dat het hier echt geen invloed op heeft, vergelijk het met een aluminium foli over een wolken krabber.
Ten tweede, dit smelt water verdeeld zich evenredig over de planeet, waardoor de balans het zelfde blijft.