In de Spaceshot schiet je ineens omhoog tot een snelheid van 83 km/h. Hoe groot zijn de krachten die dan op je werken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De g-kracht is de verhouding tussen de kracht die je ondervindt en de zwaartekracht. Of ook nog : de g-kracht is de verhouding tussen de versnelling die je ondervindt en de zwaartekrachtversnelling (9,81 m/s2 op aarde).
Een versnelling van 27,7 m/s2 (zie eerdere reactie) veroorzaakt dus een g-kracht van 27,7 / 9,81 = 2,8
Dus 2,8 g is het antwoord.
Je eigen massa speelt hier geen rol in.

Het beste antwoord

Uitgaande van je gegevens: 85 km/u en 0.85 s volgt:
85 km/u gedeeld door 3600 seconden per uur geeft een snelheid van 23.6 m/s
23.6 m/s gedeeld door 0.85 seconden geeft een versnelling van 27.7 m/s2
Met een zwaartekrachtversnelling van 10 m/s2 geeft dat circa 3g
De kracht die op je werkt is F (in Newton) = massa * versnelling, dus reken maar uit voor je eigen massa.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je aan 0.85s?
Reddie
10 jaar geleden
Die 0.85s staat in de reactie van gast148036 op het antwoord van
jc54.

Andere antwoorden (1)

De G-krachten in de space shot komen op 4,0.
http://www.fysikarel.nl/Opnamen%20Schooltv%20Walibi.htm
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vraag is vooral, hoe ik de kracht(en) kan berekenen die op je werken als je in de attractie zit. De attractie lanceert in 0,85 seconde en is in ongeveer 3 seconde op zijn hoogste punt. Dan zullen er dus bepaalde krachten op mij werken, als ik erin zit. Maar 'hoeveel'?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kracht bedraagt 1385 Newton :
F = m . a = m (je massa, hoeveel je weegt, in kg uitgedrukt) . 27,7 m/s2
Dus voor iemand die bijvoorbeeld 50 kg weegt :
F = m . a = 50 kg . 27,7 m/s2 = 1385 N (Newton)