Hoe kan abiogenese worden verklaard?

Abiogenese is het ontstaan van organische stoffen, waaronder cellen, uit anorganische stoffen. Abiogenese zou de verklaring geven hoe het leven op aarde zou kunnen zijn ontstaan of hoe überhaupt iets levends zou kunnen ontstaan.

Op internet kan ik er wel het één en het ander over vinden, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit precies in z'n werking gaat. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit proces scheikundig moet zien? Welke moleculen vormen samen nieuwe moleculen om uiteindelijk een proto-cel te vormen? En, vindt dit proces ook vandaag de dag nog plaats?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is geen goede theorie voor abiogenese, het is een open vraag voor de komende vijftig of honderd jaar. De processen zijn niet bekend, de omstandigheden ook niet, dus de vraag of er ook nu nog abiogenese plaatsvindt is ook nog een open vraag.

Het is ook maar de vraag of een nieuwe levensvorm de concurrentie met de bestaande overleeft, maar het idee dat iets nieuws ontstaat en binnen bestaande levensvormen wordt geïncorporeerd is echter nog niet zo absurd. Enig bewijs daarvoor ontbreekt echter. Voor zover we weten gebruiken alle levensvormen dezelfde machinerie.
Houd echter de naam Craig Venter in de gaten, na het ontrafelen van het menselijk genoom houdt hij zich nu bezig met het in kaart brengen van de machinerie van alle mogelijke levensvormen en het creëren van kunstmatig leven. Er zijn al resultaten die wijzen in de richting van meerdere levensvormen die niet allemaal dezelfde (universeel gedachte) genetische code gebruiken.

Dat de genetische code eigenlijk niet kan veranderen binnen een afstammingslijn is vrij evident, want als er opeens in de eiwitten ergens steeds een ander aminozuur wordt ingebouwd, dan stort het hele bouwwerk in. Organismen met een verschillende code kunnen dus geen gemeenschappelijke voorouder hebben. Tijdens de abiogenese is het niet duidelijk of je wel van organismen kunt spreken, dus dat er maar 1 oerorganisme is, is eigenlijk gepostuleerd op grond van de eenvoud en de universele genetische code bij alle bekende organismen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om met je laatste vraag te beginnen. Ik ben er van overtuigd dat dit proces vandaag de dag niet meer op aarde plaatsvindt omdat het huidige leven een dusdanige voorsprong op leven dat op die manier aan het ontstaan zou kunnen zijn heeft, dat het dat gelijk vernietigd. Ook ben ik ervan overtuigd dat dit proces ergens in het heelal (waarschijnlijk op veel plaatsen) op dit moment wel plaatsvindt.

De wijze waarop je abiogenese verklaard wilt zien in je vraag is op dit moment denk ik niet te beantwoorden. Wel zijn er deel antwoorden te geven. Zo is door Stanley Miller en Harold Urey aangetoond dat aminozuren (bouwstenen van eiwitten) eenvoudig te maken zijn uit een mengsel van anorchanische stoffen en is uit ruimteonderzoek gebleken dat het heelal vol zit met complexe organische moleculen.

Experimenteel zijn er al zelfreplicerende RNA strengen gemaakt waarmee is aangetoond dat primitieve strengen zich kunnen repliceren maar het gat tussen individuele aminozuren en en dit soort strengen is nog niet gedicht. En zo zijn er nog wel meer gaten die nog gedicht moeten worden.

Je stelt ook de vraag hoe je dit proces scheikundig moet zien, maar je praat al snel over moleculen die zo groot en complex zijn dat je feitelijk al geen formules meer kunt gebruiken. Als dat tenminste is wat je bedoelt (het is niet voor niets dat DNA wordt beschreven in combinaties van de letters CGAT).

Ik kan je het boek "Het verhaal van onze voorouders" van Richard Dawkins aanbevelen waarin de evolutionaire reis van nu naar terug naar het ontstaan van het leven door hem wordt vertelt.