Hoe bepaal ik het massapercentage waterstofperoxide in een oplossing?

Ik heb een proef met scheikunde moeten doen waarbij we vanuit mondspoeling, met de katalysator bruinsteen, gas vormden. Nu moet ik het massapercentage waterstofperoxide bepalen in de onderzochte oplossing. reactievergelijking is 2H₂O₂ -> 2H₂O + O₂. Misschien kan iemand mij verder helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (2)

Als je het volume van de gevormde zuurstof meet, kun je de link leggen met de hoeveelheid waterstofperoxide.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ontleedt de waterstofperoxide oplossing in een volledig gevulde fles met een slang die door de dop komt door er bruinsteen aan toe te voegen en de zuurstofbelletjes op te vangen in een omgekeerde buis die zelf gevuld is met water (of pipet dit die vooraf ook helemaal met water gevuld is)
Je kunt dan een exact afgewogen of volume waterstofperoxide ontleden en het zuurstof kwantitatief opvangen, corrigeer op waterkolomdruk en temperatuur .
omdat een mol zuurstof 22.4 liter is bij 20 graden en 1013 HPA, kun je nadat de peroxide is ontleedt exact zien hoeveel zuurstof is geproduceerd en je weet hoeveel peroxide oplossing je hebt gebruikt Omdat 2H2O2=> 2H2O en O2 heb je dus per twee mol H2O2 slechts een mol O2 Bij sterke oplossingen moet je heel weinig H2O2 oplossing nemen welke je bete af kunt wegen (dichtheid is afhankelijk van concentratie)welke je in de reactiefles met het aldaar aanwezige water kunt verdunnen. Afwegen in een injectiespuit is aan te raden, vooral peroxide sterker dan 3 % is erg agressief.
Voor het rekenwerk verwijs ik naar je binas boekje.
Je nauwkeurigheid van werken bepaalt het aantal significanten.
Denk er om dat de reactie op zich warmte doet ontstaan.
Zuurkast/labjas/bril (bij sterke perhydrol ook handschoenen) gebruiken.
Compenseer op valse lucht. omgekeerde pipetten kun je heel nauwkeurig aflezen.

Toegevoegd na 8 minuten:
De pipet zit omgekeerd in een statief en de mond zit in een waterbakje ONDER water.
Check of de kraan niet lekt en vet die volgens de regels in met siliconenvet.
Voor het starten van de reactie kun je de pipet via het kraantje wat nu bovenin zit , exact vullen door water op te zuigen, de mond van de pipet moet te allen tijde onder water zitten.
Omdat de kolomhoogte aanzienlijk is moet je de invloed van het vacuümeffect in de berekening omnemen, net als de luchtdruk van het moment. enige tijd na de reactie zal de temperatuur van de O2 ook 20 graden (voorgeschreven labtemperatuur ) zijn.
Succes.