Dat heeft te maken met de covalentie van atomen. Dit is een getal voor het aantal bindingen dat een atoom kan aangaan.
Chloor heeft een covalentie van 1, en kan dus maar aan 1 ander atoom binden.
Een chloor atoom kan dus ook maar aan één ander chlooratoom binden. Zo krijg je Cl2 Dit is de formule voor een chloormolecuul, niet van chloor in het algemeen.
Aluminium heeft een covalentie van 3. Daarom kan deze aan drie chlooratomen binden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij scheikunde op school hebben we het zo geleerd dat dat van de lading afhangt.
Dit is een ongeladen molecuul, maar de losse ionen, al3+ en cl- hebben wel een lading.
al, dus 3+ en cl 1-. Wil je dat dit geen lading heeft, dan heb je 1 al-ion en 3 cl-ionen nodig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cl2; Cl en Cl- zijn 3 toestanden van het element Chloor, deze toestanden hebben eigen chemische en fysische eigenschappen. Om een verbinding te kunnen maken met een ander element dient Cl2 over te gaan naar Cl en dan te dissociëren in water door 1 elektron op te nemen en zo Cl- te vormen. Het element Aluminium heeft de mogelijkheid om 3 elektronen af te staan en zo Al3+ te vormen in water. Als beide elementen in water elkaar tegenkomen zal er een evenwicht ontstaan waarbij er AlCl3 gevormd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de lading van een aluminium atoom is Al 3+ en dat van cl = Cl-, dus je hebt drie chlooratomen nodig om het zout (combinatie van een metaal+niet-metaal, of positief atoom en een negatief atoom) neutraal te maken.