Wat is de systematische naam van dit ion? : PO4 3–

Hallo,

Ik ben even erg in de war met de systematische namen in scheikunde (Havo 4)

Ik heb namelijk dit ion: PO4 3-

en in mijn schrift staat : Fosforoxide-ion
Maar uit mijn practicums weet ik nog dat het : Fosfaat
was.

Dus wat is het nou?

Alvast Bedankt
Groeten
Matthijs

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (2)

Foforoxide-ion is de systematische naam, de triviale naam (ofwel, de naam waarmee het beter bekend is) is fosfaat.

Je kunt systematische namen vaak herkennen doordat er meerdere woord delen aan elkaar worden geplakt, bijvoorbeeld: Dimethylpentaan. Dit woord bestaat uit:

Bi: 2
methyl: zijgroep van koolstof ketens
pentaan: de hoofdkoolstof keten.

Ik jou geval bestaat het woord uit:

Fosfor : De P groep
oxide : De O groep
Ion : De lading.

Je kunt dus systematisch afleiden wat voor deeltje het is, vandaar het feit dat het een systematische naam word genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is dus het fosfaation.

Toegevoegd na 10 minuten:
Er zijn ook het H2PO4- ion (dubbelzuur fosfaat ion)
en het HPO4)2- ion , het monozuurfosfaation.
Deze laatste trap komt het MEEST voor in een fosforzuuroplossing,
het dubbelzuur-fosfaation is al een stuk zeldzamer en in een fosforzuuroplossing is het PO4(3-) een zeldzaamheid.
Het toevoegen van base zorgt eerst voor het binden van het H2PO40- ion, pas daarna wordt de tweede trap gebonden en pas bij volledige neutralisatie ontstaat de binding tussen de base en het PO4)3-ion welk zout licht basisch is, omdat fosforzuur niet een sterk zuur is.

Dat laat onverlet dat het anhydride (P2O5) van fosforzuur ongelooflijk agressief is en hout zal verkolen om water te roven.
Het is dan ook een uitermate krachtig droogmiddel.