waarom heb je in Nederland nooit aardbevingen of orkanen of tsunami`s ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is al in de 2e wereldoorlog door de duitse bezetter afgeschaft en dat is nooit veranderd.
Toch steken er af en toe kleine(illegale)aardbevinkjes de kop op.

Antwoorden (4)

Geen aardbevingen (beter gezegd weinig, en heel licht): we zitten niet op de rand van een tectonische plaat.

Geen tsunami's: al was het maar omdat de Noordzee een veel te klein zeetje is om een tsunami de kans te geven zich op te bouwen, áls de benodigde aardbeving zich al voor zou doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees daar nou blij om.
We leven niet boven de raakvlakken van tektonische platen en ook niet in een deel van de wereld waar tropische stromen langskomen. Een goede storm bij ons kan wel een overblijfsel van een tropische storm zijn, overigens.
En heel af en toe hebben we een mini-aardbevinkje, hoor.
Met name in het Zuiden van het land, en in de buurt van gaswinning.
AWM
14 jaar geleden
er zijn in nederland regelmatig aardbevingen kijk maar is op deze site
alleen zijn de niet altijd zo stevig als in andere landen .
de zwaarste aardbeving die nederland gekend heeft is 5.9 op de schaal van richter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom Nederland niet getroffen zal worden door een orkaan heeft te maken dat het water van de Noorzee niet warm genoeg is. Een orkaan onstaat meestal boven zeewater van ongeveer 25 graden of warmer. In het verleden hebben we wel eens te maken gehad met stormen die een orkaankracht bereikten (Windkracht 12). Maar officieel zijn dit geen orkanen.