Een scheikundige reactie is onomkeerbaar (zo goed als) zoals hout verbranden, je kan doen wat je wilt maar die berg koolstof wordt geen stevig plankje meer. Natuurkundig is bijvoorbeeld het smelten van metaal of het mengen van stoffen die geen binding aangaan met elkaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Het begin van je antwoord was zo goed; ik verwachtte dat je zo verder zou gaan. Als je vermeldt dat een scheikundige reactie onomkeerbaar is, kan je daarna vermelden dat een natuurkundige proef wel omkeerbaar is! Als je de stoffen en de voorwerpen waarmee je de natuurkundige proef hebt gedaan, weer terug wil krijgen, is dat redelijk eenvoudig. Meestal zijn ze namelijk nog helemaal hetzelfde als vóór de natuurkundige proef. De stoffen en de voorwerpen die veranderd zijn bij een scheikundige proef kan je niet meer "terugveranderen". Dat is het essentiële verschil tussen natuurkunde en scheikunde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het begin van het antwoord goed? Nou, daar heb ik zo mijn twijfels over. Een chemische reactie kan namelijk wel omkeerbaar zijn.
Antoni
10 jaar geleden
Ik heb het geleerd, zoals ik het heb beschreven in mijn reactie. Ik wist niet dat dat niet klopte. Ik ben erg verbaasd dat te lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een voorbeeld van een omkeerbare reactie: stikstofdioxide kan dimeriseren tot distikstoftetraoxide tot het een evenwicht bereikt. Van zodra men echter de druk verlaagt valt een deel van de distikstoftetraoxide weer uiteen tot stikstofdioxide om het evenwicht weer te bereiken. Lijkt mij dus omkeerbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom heb ik het zo goed als tussen haakjes gezet. En wat denkje van een metaaloxide terug naar het metaal krijgen dmv thermietreactie.
Bij scheikunde gaat het om de chemische reacties en eigenschappen. Bij natuurkunde of fysica gaat het om de fysische eigenschappen. Zo simpel is het.

Verbrandingsreacties, evenwichtsreacties, allemaal scheikunde.
Krachten, warmtecapaciteiten en dergelijke, allemaal fysica.

Scheikunde en fysica hebben veel raakpunten. De snelheid van een scheikundige reactie wordt meestal (afhankelijk van de reactie) beïnvloed door bijvoorbeeld de temperatuur. Dat is dan de fysica daarachter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Scheikunde gaat over VERANDERING van stoffen.
Natuurkunde gaat over GEDRAG van stoffen zonder dat hun atomaire samenstelling verandert.