Kun je zelf melk synthetiseren in een laboratorium?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedoel voor mensen die allergisch zijn voor koemelk of lactose. En als we nutrilonmelk kunnen maken -zonder échte melk- hoe dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Theoretisch zou het mogelijk zijn als hiervoor veel tijd en werk aan word besteed. Dat zal dan een kostbaar project worden. Prakties gezien is het nog niet mogelijk, maar wie weet wat de toekomst ons te bieden heeft en kunnen we wellicht over 10 jaar wel gesynthetiseerde melk produceren en misschien zelfs drinken de Wetenschap staat wat dat betreft zeker nog niet stil
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theoretisch misschien wel, maar er zijn een paar probleempjes.
Ten eerste zijn er vele soorten melk. Elk zoogdier maakt melk in een unieke samenstelling.
Ten tweede, waarom zou je het doen. Melk is voor baby's, niet voor volwassenen.
Ten derde, wat is er gezond aan melk?
Ten vierde, als er in melk stoffen zitten die je als mens goed kunt gebruiken, waarom zou je dan al die andere ballast meenemen.
Ten vijfde, het zou wel verschrikkelijk duur worden.

Toegevoegd na 9 uur:
Als mensen allergisch zijn voor lactose is het véél simpeler om die lactose uit de melk te halen dan kunstmatig melk te maken, bestaande uit duizenden suikers, vetten en eiwitten.
Verder blijf ik er bij dat het consumeren van melk niet noodzakelijk is voor het leven. Ik leef al 55 jaar zonder melkproducten, net als alle mensen in Oost Azie.
Zonde van de tijd en energie om dat te proberen. Afgezien van het feit dat die melk onbetaalbaar zou worden.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt bijna elke voedingsstof beschouwen als "niet noodzakelijk voor het leven". Mijn levenspartner is apotheker en leeft voorbeeldig op zowel vlak van input (voeding) als output (beweging). Ik ben het anti-voorbeeld en dat brengt ons wetenschappelijk tot op hoog intellectueel niveau: Qua input heb ik al heel mijn leven veel te veel melk en suiker (liters melk; kilo's chocolade) geconsumeerd maar heb ik ook langs de output kant altijd veel te veel gedaan. Fysisch kunnen er weinigen aan mij tippen en zelfs mijn zonen van 20 jaar leggen het nu nog even af tegen mij als ik na 7 km een eindsprint inzet (maar dat zal niet lang meer duren, ik word straks 48 jaar). Intussen wordt ons meer en meer duidelijk dat heel veel afhangt van de voeding en de COMBINATIE van voedingsstoffen. Mijn dochtertje +S (Stientje) was de eerste die plots op jonge leeftijd allergieverschijnselen vertoonde op melk (ik kom uit een gezin van 11 kinderen waarbij gigantische melkhoeveelheden nog de norm waren). Er werd even overgeschakeld op halfvolle melk en... de allergie nam toe. Toen vergeleek ik met mijn andere dochtertje die dol op de vleespan uitlikken was en geen enkele allergische reactie kreeg wat ze ook at, en vroeg advies ook aan mijn moeder (van 11 kinderen, weet meer op dat vlak dan gelijk welke dokter vanuit die empirische toestand). Ik volgde ook de opleiding orthomoleculaire geneeskunde en sprak daarover plots over het feit dat ik dus uitgetest had dat +S niet meer allergisch reageerde op volle melk aangelengd met water. Halfvolle melk en volle melk hebben immers evenveel lactose MAAR het vetgehalte is meer in volle melk. Ik vroeg of het kon dat veel vet de lactose beter door het lichaam liet smeren en daarom nog +M (andere dochter) en ik door veel vet op te nemen geen allergieën ontwikkelden, zeker omdat dit al van kleinsaf door ons lichaam zo gewoon werd gemaakt. Dat blijkt intussen meer en meer zo te zijn, dus voeding APART bestuderen is nonsens. Intussen kon ik ook al van gras leven (en reageerde +S die eens meedeed daar evenmin allergisch op), dus eigenlijk kun je overleven op bijna alles indien noodzakelijk, maar wenselijk is het niet altijd. PS: Ik zit wel in een ideaal scenario met de meest intelligente vrouw/apotheker in mijn buurt die ik ooit in mijn leven ontmoette om dit niet tot stommiteiten te laten leiden/lijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PS: Ter info, hoewel mijn lichaam theoretisch geen melk meer nodig heeft, garandeer ik je dat mijn botten sterker zijn en veel minder snel breken en ik om die reden wel mijn moeder blijf geloven dat het volle melkgehalte behouden, niet slecht is voor mijn gestel, tenminste zolang ik zo sportief blijf als nu (ben van 1965) dus. Maar als jij voor je 18de geen melk dronk, ben je inderdaad zoals alle Aziatische mensen lactose-allergisch aangelegd. Zelfs wij hier in de Benelux, zijn nog maar een ruime 2000 jaren gewoon geraakt aan melk, en dan nog niet iedereen (zeker niet nu we onze 'rassen' meer en meer intercultureel vermengen, komen er extra problemen, en het is voldoende één generatie kinderen perfect gezond volgens de regels op te voeden, dat hun maag niets meer zal verdragen dat buiten die normen valt; een achteruitgang dus, maar dit debat moet wetenschappelijk gevoerd worden en wordt in 95% van de gevallen op emotioneel vooringenomen wijze gevoerd waarbij 'toevallig' men altijd zijn eigen levensstijl als enige wil opdringen aan de andere; dat probeer ik net te vermijden en de tegengestelde levensstijl tussen de apotheker en mij is een vruchtbare voedingsbodem waarin we uiteindelijk na jaren tot het besef komen dat ze veel dichter bij elkaar liggen (evenwicht input/output, dus het geheel, niet de teller en noemer apart) dan we initieel ooit dachten. Let op voor fundamentalisme in dezer, steeds opnieuw!