Om te beginnen was 'voor' de oerknal alle materie er al, maar oneindig klein en oneindig dicht. Na de oerknal waren er meteen al fotonen (de deeltjes waar licht uit bestaat), veel eerder dan de meeste andere materie. In eerste instantie raasden die fotonen door een enorm heet heelal heen en voorkwamen daarmee dat andere deeltjes zich aan elkaar konden hechten om atomen te vormen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Licht is dus 13,7 miljard jaar oud en ontstond met de oerknal. Dat licht was toen echter nog niet zichtbaar, omdat het zich in een dichte nevel bevond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
licht is groot opgevat want je hebt veel verschillende soorten licht (radiogolven,microgolven,infrarood straling,zichtbaar licht,ultraviolette straling,röntgen straling,gammastraling).Waarbij gamma straling de meeste energie heeft en radiogolven het minst.( e = h*f waarbij e de energie van het licht is h de constante van plank en f de frequentie van het licht) Op het moment van de oerknal was er heel veel energie dus de licht die vrijkwam bij de oerknal bevatte heel veel energie.De oerknal was ongeveer 13,7 miljard jaar geleden in zo'n tijd is het licht natuurlijk afgekoeld en gezakt naar een licht met minder energie. En dat licht(microgolven) kunnen we nu nog steeds waarnemen. (zoals bij de tv bij de zenders waar niks te zien is en dan hoor je dat geruis een van de honderd puntjes is van de oerknal) Dus het licht bestaat eigenlijk al sinds de oerknal oftewel het licht is ongeveer 13,7 miljard oud.

groetje weetnietveel

Toegevoegd na 1 uur:
sorry heb net een artikel in know how gelezen. En uit onderzoek van pas geleden blijkt dat de uitdijingssnelheid langzamer is dan gedacht. En dat de oerknal dus 80 miljoen jaar eerder heeft plaatsgevonden. En dat achtergrondstraling 380.000 jaar na de oerknal ontstond. Dus het licht is 3,42 miljard jaar oud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Licht ontstond wel degelijk direct na de oerknal. Achtergrondstraling is het eerste voor ons zichtbare licht, eerder licht bevond zich in een te dichte nevel om zichtbaar te zijn voor ons.
Het is zo dat licht al bestaat sinds de oerknal, maar inmiddels zijn de "golven" daarvan steeds trager geworden en zijn uiteindelijk radiogolven geworden, die je op elk willekeurig moment kunt bekijken door middel van een telescoop die radiogolven kan zien. Maar licht kan niet echt worden gezien als een deeltje, want een deeltje heeft massa en massa is energie en om licht te laten bestaan is dus energie nodig. Licht verdwijnt en ontstaat dus continu, of wordt omgezet in iets anders dan licht. Er bestaan dus geen fotonen die al eeuwen oud zijn of zoiets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het licht bestaat al vanaf de oerknal. Eerder dan de oerknal was er eigenlijk wel licht,
maar zat alles bij elkaar als een groot klomp van massa, en was alles heel heet. Alle materie zat bij elkaar. Dus zou er wel licht moeten zijn geweest.