berekenen kracht elektromagneet?

hallo allemaal ik wil graag een sterke elektromagneet maken dus ik ging berekenen hoe sterk het was ik kwam op een formule voor de magnetische veldsterkte b=f/i*s waarbij

f de kracht van het veld is in newton, i de stroomsterkte is in ampère,en s de lengte van de draad

en bij een andere formule b=i*n/l* μ0*μr
waarbij

i=stroomsterkte in ampére, n het aantal wikkelingen, l de lengte van de kern, μ0 de absolute magnetische permeabiliteit en μr de magnetische permeabiliteit van de kern is

aangezien het voltage van een batterij op de batterij staat en de stroomsterkte niet heb ik i in de formules veranderd in v/Ω aangezien je dan de stroomsterkte krijgt die door een draad loopt waarbij

v het voltage is en Ω de weerstand van de draad

maar ik wou de kracht van het veld in newton weten dus herschikte ik de formule b=f/i*s naar f=b*i*s en aangezien b=i*n/l* μ0*μr is f=i*n/l* μ0*μr*i*s toen ik met deze formule de kracht van een elektromagneet met een voltage van 12 een weerstand van 0,0226 10 wikkelingen de kern was 0,1 meter lang en de draad was 1m en de kern was van weekijzer dat een magnetische permeabiliteit van 2000 heeft kwam ik op een kracht bij de polen van 70857 newton aangezien de aarde een aantrekkingskracht van 9,81 newton per kilo heeft kan deze magneet 7222 kilogram tillen dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk kan een ervaren iemand me zeggen waar ik de fout in gegaan ben want ik weet nog vrij weinig alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een batterij heeft ook een inwendige weerstand, daarom zal hij niet erg veel stroom leveren. Jouw aanname om de stroom te vervangen door V/weerstand klopt daarom niet. Verder zal je draad doorbranden als er te veel stroom doorheen gaat.

Het beste antwoord

De weerstand is bijzonder laag, daardoor een enorme stroom. 600 ampere lijkt me niet erg realistisch door een koperdraad van praktische afmetingen. Doordat de stroom gekwadrateerd in de formule staat kom je uit op een zeer grote kracht. Reduceer je de stroom tot 6 ampere dan krijg je een waarde van 7 Newton.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afgezien van de goede reacties en antwoorden moet je je realiseren dat de zwaartekracht een zéér zwakke kracht is ten opzichte van de elektromagnetische kracht. Een heel klein magneetje kan al een paperclip optillen tegen de zwaartekracht van die heel grote aarde. Verbaas je dus niet over een groot getal.
Reddie