Waarom levert de luchtdruk geen resultante kracht op?

Een object ligt op tafel. De lucht drukt er van alle kanten op behalve van de onderkant. Maar dan heb je bovenop de bekende m x g een nettokracht van 10 N per vierkante centimeter naar beneden. We weten dat dit onzin is. Waarom eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een voorwerp dat gewoon op tafel ligt, ondervindt dezelfde luchtdruk gewoon aan alle kanten. Ook aan de onderkant.
De luchtdruk wordt (aan welke kant dan ook) pas merkbaar als zich aan de tegenoverliggende kant van het voorwerp een geheel of gedeeltelijk vacuüm bevindt.
Zelfs al zet je een volkomen vlak voorwerp op een glazen plaat, dan zal zich onder dat voorwerp geen vacuüm bevinden.
Pas als je zo'n voorwerp weer van de glasplaat wil afpakken, dan creëer je op dat moment een vacuüm onder het voorwerp, waardoor het meteen vastgeplakt lijkt te zitten.
Zie daar het effect: de volle luchtdruk aan de bovenkant, en een gedeeltelijk vacuüm aan de onderkant, want je vergroot de ruimte tussen voorwerp en glasplaat, terwijl de toestromende lucht die ruimte niet snel genoeg kan opvullen. Op dat moment voel je wel degelijk de aanwezigheid van de luchtdruk.