Hoe werken g-krachten op andere planten (met name de maan) en waarom werkt dat zo?

Hoe werken g-krachten op andere planten (met name de maan) en waarom

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
ronron1212
11 jaar geleden
planten op de maan?????

Antwoorden (3)

Zwaartekracht werkt op de maan hetzelfde als op aarde,
Hoe meer massa een voorwerp, (in dit geval een hemellichaam) hoe groter de zwaartekracht.
Aangezien de maan een stuk kleiner is dan de aarde, is de zwaartekracht er ook een stuk minder ( ong 1/6 van de zwaartekracht hier op aarde)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoeld waarschijnlijk dat de aantrekkingskracht anders is dan op aarde.
De zwaartekracht is anders omdat de massa (de hoeveelheid materie) van de maan (of andere planeet) anders is.
De massa van de maan is minder, dus zal een voorwerp het oppervlakte van de maan minder wegen dan op aarde. De massa van Jupiter (de grootste planeet van ons zonnestelsel) is veel groter, dus zal een voorwerp aan de oppervlakte van Jupiter veel meer wegen. Voorts is de afstand tot het middelpunt van de massa belangrijk voor de sterkte van de zwaartekracht. Een uitgebreidere uitleg vindt je op http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekracht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AvU1963
Maand top 10

hoe het werkt weten we sinds Newton: de gravitatiekracht tussen twee massa’s is evenredig met elk van de massa’s en omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand (tussen de massa middelpunten) maal de gravitatieconstante: F = G x (m1 x m2)/r^2

Dit is de gravitatiewet van Newton. Het beschrijft de aantrekkingskracht tussen objecten en hemellichamen en tussen hemellichamen onderling.

De aantrekkingskracht op het oppervlak van de maan is dus:
F = m object x g maan met g maan = G x m maan/r^2

Waarom het zo werkt: geen idee. Dit is een vraag die theoretische fysici al decennia bezig houdt; het is een goede, fundamentele vraag.

Er is zover ik weet nog geen sluitende theorie over de zwaartekracht.
Het volgende artikel (warning: ingewikkeld) laat zien dat het standaardmodel de fundamentele natuurkrachten omvat maar niet de zwaartekracht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Model

Einstein was de laatste jaren van zijn leven zonder succes bezig met het zoeken naar een "unified theory", een theorie die alle fundamentele natuurkrachten omvat. Als je zin hebt in een Nobelprijs, verklaar dan de zwaartekracht.