Hoe kun je zonder chemische middelen te gebruiken koud water ontkalken?

Ik heb een ultrasoon luchtbevochtiger op het oog maar een nadeel van dit type apparaat is de kalk die terecht kom op meubels wanneer het water in de lucht verdampt.

Om dit probleem te voorkomen vraag ik mij af of het water van te voren niet is te ontkalken. Gezien het water in de lucht terecht komt wil ik hier uiteraard geen chemische middelen voor gebruiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Er zijn meerdere manieren om aan ontkalkt water te komen.
Heb je misschien een condensdroger, of iemand in je kennissen kring die de was droogt in een condensdroger? Het gecondenseerd water bevat geen kalk en is goed geschikt voor in een luchtbevochtiger (of een stoomstrijkijzer).
Zelf heb ik voor een duurdere optie gekozen, om in mijn gehele huis ontkalkt water te verkrijgen. Ik heb voor een aquacell waterontharder gekozen, omdat het meerder voordelen heeft, zoals de levensduur van wasmachine, koffiezetapparaat enz. Verder in zacht water ook nog fijner om in te baden, én je hebt veel minder zeep en wasmiddelen nodig.
http://www.aquacell-waterontharder.nl/
jc54
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn in de handel kalkfilters te koop maar een makkelijkere manier is het water koken, je kunt wat meer geld uitgeven en bij de drogist gedestilleerd water halen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Ben iets belangrijks vergeten, dergelijke apparaten zijn eigenlijk enkel geschikt voor osmose water, is goed koper dan gedestilleerd water.

Toegevoegd na 39 minuten:
Osmose water kan je ook zelf bereiden, zie link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Met koken krijg je de kalk niet uit het water.
Ivana
11 jaar geleden
Aqua destillata wordt een dure business!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit een bron haalde ik dat bij het koken van water enkel een klein deel van de kalk uit het water verdwijnt maar zeker niet volledig. Gedestilleerd water kopen wordt zoals Ivana zegt prijzig voor het gebruik van een luchtbevochtiger die met regelmaat bijgevuld moet worden. theodbn, de filters waar je over spreekt, zijn dit tabletten die je in het reservoir van de luchtbevochtiger toevoegt zodat deze de kalk uit het water opneemt? Mijn ouders gebruikten altijd een Britta Waterkan waar ook een filter in zat. Of dit echter al het kalk verwijderd, geen idee...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Osmosewater, demi water of gedestilleerd is allemaal het zelfde.....
Dit kan gedaan worden met harsen, daar zijn kationen en anionen wisselaars voor.
Die kunnen water ontharden tot bijna 0° dH.
Na verzadiging kunnen die terug actief gemaakt worden door regeneratie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog te vermelden is dat u ontkalkt water kunt verkrijgen door het te koken en het condenswater terug op te vangen, dat is dan kalkvrij.