Geen arbeid:
- Geen beweging (mogelijk wel kracht)
- Geen kracht (mogelijk wel beweging)
- Alleen kracht loodrecht op bewegingsrichting.

Achtergrond:

Arbeid is de weg maal de component van de kracht in de richting van de weg.

In formule: W = F.s.cos(alfa)
Eenheid: Nm = Joule.

hierin is:
F = de grootte van de kracht (in N)
s = de afgelegde weg (in m)
alfa = de hoek tussen de weg(vector) en de kracht(vector)

Dit onder de voorwaarde dat de kracht constant is.

Alleen als F in dezelfde richting werkt als de verplaatsing, mag je dit verder vereenvoudigen door W = F.s (dan is cos alfa = 1)

Voorbeeld: een auto rijdt met constante snelheid over een vlakke weg:
De zwaartekracht en de normaalkracht verrichte geen arbeid want de kracht staat loodrecht op de weg: alfa = 90 graden => cos(alfa) = 0 => W = 0
De wrijvingskracht verricht een negatieve arbeid: alfa = 180 graden => cos (alfa) = -1
De motorkracht verricht positieve arbeid: alfa = 0 graden => cos alfa = 1

Mathematisch (voor gevorderden) voor een niet constante kracht en een willekeurig pad: W = integraal van het inproduct (F.ds) langs de afgelegde weg met F de krachtvector en ds de infinitesimale verplaatsingsvector.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Arbeid is kracht maal weg.
Als er geen kracht op werkt of er wordt geen weg afgelegd (Het voorwerp ligt tegen de muur), dan wordt er geen arbeid op verricht.
Reddie