een foton is een golf, dus energie, maar heeft ook nog deeltjeskarakter. Dit wil niet zeggen dat het een echt deeltje is, maar het heeft wel die eigenschappen.

Aangezien een golf niet deelbaar is, kan je ze enkel verstoren of onderbreken (denk aan de zon die schijnt op een zwart papier, onder het zwarte papier zie je geen zonlicht meer, terwijl de stralen normaal rechtdoor gaan)