Drijft de noordpool of zit die tot op de bodem vast?

Mijn neefje van 9 jaar kwam met deze vraag.
Want volgens hem hebben wetenschappers het mis wat betreft het stijgen van de zeespiegel. :-)

Zijn uitleg was:

Drijven:
Wanneer de noordpool drijft en het ijs smelt is het in evenwicht. Het ijs dat de noordpool dan verliest draagt het niet meer aan gewicht. Dus is er geen daling of stijging qua water.

Tot op de bodem vast:
Wanneer er dan ijs verdwijnt en in zee valt komt er ruimte vrij voor het water. Dus ook geen daling of stijging qua water.

Ik heb hem gezegd dat ik het ga uitzoeken en als hij van school kom ik misschien het antwoord heb.

Wat kan ik onze kleine professor vertellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het vastzitten aan de bodem kan ik geen uitspraak doen, er zijn volgens mij wel onderzeeboten die onder de poolkap zijn doorgevaren. Wat ik wel weet is dat water bij 4 graden Celsius zijn grootste dichtheid heeft. Dit houdt dus in dat als water warmer danwel kouder wordt dan die 4 graden, het volume toeneemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'De wetenschappers' hebben hier wel een beetje over nagedacht, hoor. :) Als drijfijs smelt, zou de zeespiegel zelfs dalen,omdat de dichtheid van de vaste vorm (ijs) kleiner is dan de dichtheid van water - tot een bepaalde positieve temperatuur. De stijging van de zeewaterspiegel zou eerder veroorzaakt worden door het smelten van landijs, maar onderschat ook niet de opwarming van het water: dat gaat uitzetten en heeft dus ook meer ruimte nodig.
Waarom het smelten van de noordpool wel zou kunnen bijdragen aan stijging van het zeeniveau wereldwijd zou indirect zijn: ijs heeft een hoge reflectiefactor ('albedo') - daarom is het nou precies zo wit en koud. Water (diep, donker water) heeft een veel lager albedo; absorbeert dus meer water. Dus als de reflecterende ijslaag smelt, wordt meer warmte opgenomen door het water dat tevoorschijn komt. Warmte=uitzetting. Verschillende modellen geven echter nogal verschillende uitkomsten over hoeveel het water zou stijgen (en in hoeverre dat af zou wijken van stijgingen in het verleden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okey, dus als ik het goed begrip is het antwoord dat water uitzet wanneer het warm word, kortom wanneer de aarde opwarmt?

Het beste antwoord

Met de Noordpool of het Noordpoolgebied wordt ook vaak bedoeld het gehele gebied ten noorden van de Noordpoolcirkel (66° 33'NB), de zogenaamde Arctis.

De Noordpool, en een groot gebied eromheen, is bedekt met ijs. Dit is echter geen landijs zoals op Antarctica en Groenland, maar zeeijs. Dit zeeijs is gemiddeld tussen de 1 en 4 meter dik en bestaat uit bevroren oceaanwater. De dikte van het zeeijs is afhankelijk van de luchttemperatuur en de temperatuur van het water direct onder het ijs. ’s Zomers neemt het totale oppervlak aan zeeijs op de Noordpool aanzienlijk af door de sterke stijging van de luchttemperatuur.

Het ijs drijft dus. Maar dat heeft niks met evenwicht te maken.
Als al dat ijs gesmolten zou zijn, zou het warmer worden, omdat het donkere zeewater de warmte van de zon zal absorberen en het zeewater verder zal opwarmen.

De Noordpool bestaat geheel uit pakijs. In de zomer is het totale oppervlak aan zee-ijs op de Noordpool aanzienlijk kleiner doordat het ´s zomers warmer is. Maar de hoeveelheid poolijs zal ook in de winter in de loop der jaren sterk afnemen door het (versterkte) broeikaseffect.
De zeespiegel zal hierdoor niet stijgen, [dus in zoverre heeft jouw neefje gelijk]
maar doordat het ijsoppervlak kleiner wordt, zal er minder zonlicht teruggekaatst worden en meer zonlicht in de zee geabsorbeerd worden. Dit creëert een domino-effect waardoor het broeikaseffect en het smelten nog meer bevorderd wordt en dus indirect ook de zeespiegelstijging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je neefje heeft gelijk voor wat betreft het ijs in de noordelijke ijszee.
Of het bevroren is o gesmolten, het neemt hetzelfde volume in.
De zeespiegelstijging komt alleen door het smelten van het landijs op groenland.
Dat is een kilometersdikke ijslaag die nu boven het water uitsteekt, maar in
gesmolten toestand niet meer.
Reddie