Hoeveel helium mag ik inademen?

Met pasen moet ik als paashaas spelen. Ik dacht dat het leuk zou zijn om dan wat helium in te ademen om zo een vrolijkere stem te krijgen. Hoe vaak en hoeveel helium kan ik inademen? Ik heb ongeveer de hele ochtend een piepstem nodig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.6K

Antwoorden (3)

Het is in ieder geval niet zo goed voor je stembanden:

Men moet zich rekenschap geven dat het inademen van puur helium of xenon gevaarlijk kan zijn. Als het gasmengsel geen of onvoldoende zuurstof bevat zal men bij langdurig inademen vrij snel bewusteloos raken en wellicht stikken. Dit overkwam in 2006 twee studenten uit Florida, die voor de grap in een met helium gevulde weerballon kropen. Een enkele teug helium inademen is echter ongevaarlijk. Als edelgas is helium inert en dus niet giftig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je hhelium mengt met zuurstof (20%) kan het geen kwaad. Als je paashaas gaat spelen kun je het beste eerst een beetje lucht in je longen nemen en dan pas helium er achteraan.
Daardoor zit de hoogste concentratie helium op de plaats waar je het geluid produceert en zit er lucht/zuurstof dieper in je longen.
Het verdient aanbeveling na dat het elium is uitgewerkt, weer even gewoon te ademen en dan weer eerst een hap lucht en daarna de helium.
Kijk inderdaad uit voor je stembanden, door de andere geluidsnelheid tov lucht worden de stembanden anders belast dan ze gewend zijn, hun resonantiefrequentie verandert.
Toch kun je het -mits verstandig aangepakt, vrij lang volhouden zonder jezelf schade te berokkenen.
Denk er wel om dat de gebruikte helium zuiver is of gebruik een helium-zuurstofmengsel zoals duikers die gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rare stem door de helium komt niet doordat je stembanden veranderen ofzo, maar omdat geluid anders wordt doorgegeven in helium t.o.v. gewone lucht.
Je hebt een rare stem zolang je helium in je luchtwegen hebt zitten. Dat effect is dus weer heel snel weg, omdat je de helium gewoon weer uitblaast.

Risico 1: flauwvallen door zuurstof tekort. Het lastige is dat je geen verstikkings gevoel ervaart. Dit komt omdat je een stikkend gevoel niet krijgt door tekort aan zuurstof zoals veel mensen denken, maar door te veel CO2 in je longen. En als je een mengsel in je luchtwegen hebt van veel helium en een beetje gewoon luchtmengsel heb je dus veel te weinig zuurstof. Maar ook bijna geen CO2 waardoor je geen stikkend gevoel als waarschuwing krijgt.

Risico 2: als je het helium direct uit een gasfles inademt kan het gas zeer koud zijn. Zo koud dat het gevaarlijk kan worden. Dit los je als volgt op: doe een ballon over het tuitje van de gasfles en vul de ballon. Houdt de ballon met je vingers dicht en adem een flinke teug helium in vanuit de ballon.

Tip: een licht duizelig gevoel ontstaat al snel na bijvoorbeeld 3 teugen in 2 minuten. Negeer deze duizeligheid niet en wacht een tijdje voordat je weer een teug neemt. Anders kan je flauwvallen en jezelf bezeren tijdens de val.

Toegevoegd na 1 dag:
Tip:
Beschilder lege, onopgeblazen ballonnen als paasei door ze tijdelijk op te blazen, verven (zal niet lukken met alle soorten verf) misschien viltstiften?, en laat de ballon na de beschildering weer leeglopen.

Zo geef je toch nog een leuk tintje aan het opblazen van de ballonnen met gasfles :)