Door welke deelprocessen of deelreacties verkrijgt betonmortel zijn samenhang?

Het gaat mij hier om chemische reacties en als het kan misschien een link naar afbeeldingen waarin de structuur van de mortel te zien valt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Voornamelijk door de vorming van CaCO3 (marmer) uit de kalk(CaO) en CO2 uit de lucht.Het water dient om de CaO om te zetten in Ca(OH)2, vandaar dat de reactie pas start als er water aanwezig is.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het toegevoegde zand en de gevormde CaCO3 hechten goed aan elkaar omdat het een verwrijving is (zeer goed gemengd) maar er is geen echte reactie tussen SiO2 (zand) en de CaCO3, ook is er geen chemische reactie tussen CaO en zand oh Ca(OH)2 en zand.
Toch moet je wel uitkijken met cement/betonmortel, omdat CaO en vooral Ca(OH)2 agressief is voor oa organische materialen, om welke reden men massagraven die niet ontdekt mogen worden, bestrooid worden met ongebluste kalk (CaO) welke met water
een vrij sterke base vormt.
Deze base tast weefsel en vooral vet aan en laat in enige weken weinig van lijken over.
Toch is het basische Ca(OH)2 niet in staat zand aan te tasten maar wel sterk te reinigen en te ontvetten wat de onderlinge hechting ten goede komt.
Bij betonmortel is sprake van poedervormige grondstoffen (op de kiezelstenen na) en je weet wellicht hoe fijner materiaal verdeeld is , hoe groter het onderlinge aanrakingsoppervlak is.
Om die reden is beton dus zo sterk, om echter trekkrachten met succes te doorstaan is wapening nodig weke meestal van betonijzer is.
Bij het omzetten van CaO in Ca(OH)2 komt warmte vrij welke de reactie versnelt maar de opname van CO2 uit de lucht maakt dat gewoon beton enige tijd nodig heeft om hard te worden.