Ongeveer hetzelfde maar niet met dezelfde samenstelling, althans wat betreft de verhouding tussen de elementen die in de as zitten.

In chemische zin "as" is wat van een voorwerp of stof overblijft nadat al het water en de bestanddelen die kunnen branden, volledig afgebrand zijn. "As" is dus niet hetzelfde als b.v. "droge stof" (droge stof is wat overblijft nadat alleen het water verwijderd wordt)

Als een stof verbrand wordt, dan zal in principe al het water (of bijna) verdampen en alle organische stoffen zullen afgebroken worden, met zuurstof reageren en verdampen. Wat achterblijft zijn dus de elementen die vanwege hun hoge kritische temperatuur (lees: de verdampingstemperatuur ) niet verdampen.
Doorgaans zijn dat minerale elementen en eenvoudige, zeer hittestabiele moleculen. Denk b.v. aan kalk, nitraten, fosfaten, ijzer, magnesium en andere elementen.

De as van een sigaret bestaat uit plantaardige stoffen, en bevat dus heel veel cellulose en andere koolhydraten en koolwaterstoffen die volledig verbranden. Wat achterblijft na het roken van de sigaret zijn niet volledig verbrande resten (de temperatuur van een sigaret is niet zo hoog dat alle brandbare elementen écht verbranden) en sporen van écht niet brandbare stoffen, maar die zijn er niet veel.
De as van een crematie bestaat voornamelijk uit kalk en fosfaten afkomstig van de botten. Daarnaast vind je ook alle andere spoorelementen in ons lichaam: ijzer uit het bloed en spieren, magnesium, enz.

Ik meen me te herinnenren dat het gewicht van de as na een crematie zo'n 5% van het oorspronkelijke gewicht van het lichaam is. Dat lijkt misschien erg weinig, maar de as van een sigaret (en het is niet eens volledig afgebrand!) is nog minder in percentage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessante vraag, goede uitleg. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

As is het verbrande restant van iets.
Een mensenlichaam heeft andere chemische bestanddelen dan een sigaret, de as zal dus ook een andere chemische samenstelling hebben.
Wij leken kunnen niet aan de as zien wat het voor de verbranding is geweest, maar de as is chemische wel degelijk anders.