hoeveel menthol zit er in mentos?

Tijdens scheikunde ontdekte ik dat er menthol zit in Mentos. Nu vroeg ik me af hoeveel menthol er in Mentos zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik schat dat het minder dan een milligram is.
Menthol is een buitengewoon sterke smaak/geurstof.
Er is dan ook een gevoelige proef voor nodig om het gehalte te bepalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die ene milligram zou dan eerder per rol dan per dragee zijn!

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik realiseerde mij dat er ook mentolsnoepjes zijn tegen slechte adem en ik meen met xylitol.
Daar zit veel meer menthol in maar dat zal toch op een klein snoepje rond de milligram blijven.
In een verpakking van 50 stuks zou dan 50 milligram zitten, dat lijkt me aannemelijk.
Zo heb ik Thaise balsem waar 14% menthol in zit (!) .
Is in Nederland niet verkrijgbaar, het lijkt in geur en beleven wat op dampo zalf maar dan 100X zo sterk, een heel klein beetje op je vinger over je voorhoofd verspreid kan je de tranen in de ogen bezorgen en dan heb ik het over ongeveer 1/10 gram zalf, wat dus neerkomt op 14 milligram menthol.
Kort na het opbrengen moest ik naar het toilet en vergat mijn handen te wassen.
Als man merkte ik toen hoe gemeen menthol inwerkt op onderdelen, ik had het idee of er iets in de brand stond en dat duurde ook nog vrij lang.
Mijn Thais was niet goed genoeg om de gebruiksaanwijzing te lezen/te begrijpen.
Daar zal vast wel een waarschuwing op gestaan hebben .
Gelukkig ben ik geen vrouw, die had denk ik nog een veel ergere
"ervaring" gehad!

Ik wil hier maar mee illustreren hoe sterk menthol is!!