als je een supersterke laserstraal vooruit schiet vanaf de hoogste berg op aarde, komt ie dan op je rug terecht?

..gaat die straal dan rondom de aarde door de aantrekkingskracht of gaat ie recht vooruit de ruimte in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Die gaat rechtdoor de ruimte in. De aantrekkingskracht van de aarde komt niet in de buurt van wat er nodig is om de straal een rondje om de aarde te laten draaien. Dat kan alleen bij een zwart gat.

De massa van een voorwerp bepaald of er genoeg aantrekkingskracht is om het licht niet te laten ontsnappen. Pas bij genoeg massa per volume ontstaat er een mogelijkheid waarbij licht om het voorwerp heen kan draaien. De massa van de aarde is zo gering dat je alle massa in een bolletje van 9 mm moet persen om die toestand te bereiken (zie de bron).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij gaat rechtdoor de ruimte in. Hij maakt dus geen rondje om de aarde. Sommige theorieën voorspellen dat het heelal dodecaëdervormig is. Waarbij het mogelijk zou zijn dat alles wat door 1 van de vijfhoeken gaat aan de andere kant weer tevoorschijn komt onder een bepaalde hoek. Maar aangezien het heelal vele lichtjaren groot is zal het talloze jaren duren eer de gedraaide laserstraal in dat geval de aarde weer zou bereiken. Het is onmogelijk dat je tegen die tijd nog op die berg staat, de kans is zelfs groot dat tegen die tijd die berg er niet meer is.