Bestaan er net als ongezonde vetten ook ongezonde koolhydraten en aminozuren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn geen ongezonde vetten. Je lichaam heeft verzadigde en onverzadigde vetten nodig. De kunst is alleen er niet teveel van binnen te krijgen. Teveel is ongezond, niet het soort vet.

Antwoorden (3)

Ja, de snelle 'witte' koolhydraten zijn niet goed voor je. Deze zitten vooral in dingen als wit brood, patat etc.
Ze veteren heel erg snel, geven een korte energieboost, maar daarna heb je snel weer een crash en heb je weer honger.
Dit is dus ongezond voor je suikerspiegel en je gewicht, je gaat snel teveel eten.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snelle witte koolhydraten zitten ook in rijstwafels hoorde ik,dus koop ik in ieder geval volkoren rijstwafels.
Ritsuka
11 jaar geleden
ik weet persoonlijk niet of volkoren rijstwafels beter zijn, die koop ik zelf niet. Voor mij vult het niet genoeg.
Jazeker.
Er zijn heel veel verschillende soorten koolhydraten en er zijn diverse manieren om die onder te verdelen.
Maar koolhydraten die niet zo gezond zijn toch vooral de suikers en dat komt vooral uit ■Niet-alcoholische dranken
■Suiker of snoep
■Zuivel
Enkelvoudige (snelle) koolhydraten
Deze worden ook wel de ‘slechte’ koolhydraten genoemd. Je lichaam zet ze snel om in glucose en als je er structureel te veel van eet, kunnen ze gemakkelijk worden omgezet in vet. Eet dus zo min mogelijk ‘lege’ producten zoals witte suiker, witte rijst, witbrood, witte pasta, taart, koek, snoep, frisdrank, etc.
De fructose in fruit is ook een voorbeeld van een enkelvoudig koolhydraat, maar dankzij de hoeveelheid vezels is het meeste fruit (mits met mate genuttigd) wel gezond.

Met aminozuren is het een nog ingewikkelder verhaal.
Dat zijn namelijk de bouwstoffen van eiwitten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt dus van aminozuren niet zeggen of ze gezond zijn of niet.
Het verhaal dat je door extra inname van tabletten met aminozuren stevig zou kunnen afvallen klopt dus in ieder geval niet.
Dit kom ik nogal eens tegen: Om sneller af te vallen kun je aminozuren zoals L-carnitine, glutamine en tyrosine toevoegen aan je dieet.
Maar het zijn de fabrikanten van afslankpillen die dat schrijven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De snelheid waarmee...
Omdat we eiwitten steeds maar weer afbreken en weer opbouwen zijn er steeds ook weer aminozuren nodig om eiwitten te bouwen. Bij plantaardig voedsel is dat lastiger te realiseren dan bij dierlijk voedsel, omdat er tussen dieren en mensen niet veel verschil zit. Het belangrijkste is het dat er genoeg essentiële aminozuren in het dieet zitten, omdat je die niet zelf kunt aanmaken. Door plantaardige eiwitten uit dicotylen (bonen, etc) en monocotylen (graan, rijst) te halen is het dieet al evenwichtig genoeg.

Er zijn geen ongezonde aminozuren, het is alleen zo dat het voor het lichaam het prettigst is als de samenstelling van de aminozuren ongeveer overeenkomt met de eiwitsamenstelling van het lichaam, omdat het overschot aan een bepaald aminozuur ongebruikt weer als ureum het lichaam verlaat is het een vorm van verspilling, maar dat is voornamelijk van belang bij de diervoeding. Er is wel een hoop ophef (geweest) over de smaakversterker glutamaat (glutaminezuur of Ve Tsin), omdat dat kanker en hoofdpijn zou veroorzaken. Omdat het meeste glutamaat dat je in het voedsel opneemt, gelijk al door de darmcellen wordt gebruikt lijkt het een beetje een storm in een glas water (gedroogde tomaten en parmezaanse kaas bevatten van nature hoge gehaltes glutamaat. Glutamaat zorgt voor een hartige smaak)Andere lichaamscellen kunnen het gewoon zelf maken en het is een belangrijke stof als neurotransmitter in de hersenen.

Suikers kunnen we wel naar behoefte zelf maken, maar sommige suikers kunnen niet door alle mensen worden afgebroken. Met name melksuiker (lactose) geeft vaak spijsverteringsproblemen, zeker bij mensen uit Zuid Oost Azië. Veel verbindingen van suikers kunnen we ook niet zo goed verteren en kunnen winderigheid veroorzaken. Men waarschuwt ook voor teveel echte suikers, omdat die niet meer verteerd hoeven te worden, of alleen maar een keer gesplitst, komen ze direct in de bloedbaan terecht, waardoor je pieken in de bloedwaardes kunt krijgen. Voor diabeten is dat erg ongezond, voor gezonde mensen zal het wel meevallen. Tegenwoordig wordt het onderscheid tussen zetmeel en suiker niet meer echt gemaakt omdat ze beide even snel in de bloedbaan worden opgenomen. Voor tandbederf schijnt het nog wel wat uit te maken.
Behalve lactose intolerantie zijn er nog wel meer afwijkinkjes in de suikervertering waardoor mensen fructose bijvoorbeeld intolerant kunnen zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hereditary_fructose_intolerance