Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk(e) stofje(s) is/zijn verantwoordelijk voor die kenmerkende vislucht van levende vis?

En dan natuurlijk graag de chemische samenstelling...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Levende vis geurt niet of nauwelijks. Zo kun je bij de visboer ruiken of je vis vers is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als kind heb ik vaak gevist. Als je maar één visje van de haak haalt, dat heb je verder de hele dag een vislucht aan je handen.
Van levende vis dus, en meer dan nauwelijks. Die lucht bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat de slijmlaag dan opdroogt en die dus oud wordt op je huid

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Levende vis heeft geen specifieke vislucht, maar ruikt naar zee, zeewier, of komkommer bij salmoniden (bv spiering). Snoeken en brasems hebben vaak een vieze lucht, misschien door bacterien in het slijm, maar dat is niet 1 typische lucht en afhankelijk van het water waar de vis vandaan komt.
De komkommerlucht (nona 2,6 dienal )heeft een zeer lage detectielimiet.
De typische welbekende vislucht is trimethylamine, maar die komt alleen voor bij bedorven vis, die nog wel eetbaar is, maar waar de fijne smaak al af is, zodat je niet meer het verschil tussen een schar, schol of tong kan proeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is ammoniak (NH3).
(Lees meer...)
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er ammoniak bij betrokken is, wil ik wel geloven, maar dan denk ik meer aan de penetrante dampen van een ouderwetse varkensstal.
Is het misschien wat complexer?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding