een molecuul is opgebouwd uit atomen. Dus een molecuul is een sterke verbinding tussen verschillende atomen, een groepje atomen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een molecule is nog precies hetzelfde als de oorspronkelijke stof. een watermolecuul H2O is dus hetzelfde als water. En je kunt hem niet splitsen zonder dat zijn eigenschappen veranderen.
Ga je een molecule splitsen dan krijg je stoffen die niet meer lijken op de oorspronkelijke stof
H2O wordt gesplitst in H= waterstof en O = zuurstof. Die heel andere eigenschappen hebben dan het oorspronkelijke water.
En dit geldt dus voor alle moleculen die je splitst in atomen
anneliez
11 jaar geleden
Je kunt een atoom zien als een kraal en een molecuul als een ketting.

Zo'n ketting (molecuul) bestaat dus uit meerdere atomen die stevig aan elkaar vast zitten.

Een normale ketting kan een serie kralen aan een touwtje zijn die je van links naar rechts op tafel kunt leggen, of een halsketting die een gesloten lus vormt. Met moleculen kan dat ook: soms bestaat een molecuul uit een serie atomen op een rijtje, soms uit een serie atomen in een cirkel.

Maar een molecuul kan meer dan een gewone ketting. Een molecuul kan vertakkingen hebben, of de vorm van een 8 hebben. Maar los daarvan kun je een molecuul nog steeds zien als een ketting van atomen, met een paar extra mogelijkheden.

Toegevoegd na 10 minuten:

In de natuur komen 92 verschillende soorten atomen (kralen) voor. Dat is dus niet zo gek veel keus.

Maar dat beperkte aantal van 92 atomen kun je wel op heel veel verschillende manieren aan elkaar knopen tot heel veel verschillende kettingen. Lange kettingen, korte kettingen, cirkelvormige kettingen, dobbelsteenvormige kettingen, kettingen in de vorm van een Y, kettingen in de vorm van een "cirkel met haren" - en al die verschillende kettingen kunnen ook nog eens uit verschillende atomen bestaan. Je kunt een ketting maken die bestaat uit een heleboel keer hetzelfde atoom. Of uit telkens een ander atoom. Of uit zes atomen van de ene soort, twee atomen van een andere soort en één atoom van een derde soort.

Op die manier kun je oneindig veel verschillende kettingen (moleculen) maken. Dat verklaart waarom we om ons heen veel meer dan 92 verschillende stoffen zien.

Overigens, de "ketting" die bestaat uit zes atomen van de ene soort, twee atomen van een andere soort en één atoom van een derde soort die ik in gedachten had, heet alcohol.

Een ander mooi voorbeeld is zuurstof. Wanneer je twee zuurstofkralen met elkaar verbindt tot één kort kettinkje (een kettinkje van slechts twee kralen), dan noemen we dat kettinkje zuurstof - maar nu is het dus een zuurstofmolecuul, dat uit twee zuurstofatomen bestaat. Je kunt ook met drie zuurstofatomen een klein rond kettinkje rijgen. Dat ronde kettinkje noemen we ozon.

Enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Als voorbeeld onderstaand plaatje. Dat is een wat ingewikkeldere ketting zes koolstofkralen (zwart), zes zuurstofkralen (rood) en twaalf waterstofkralen (grijs). Deze ketting noemen we glucose, en dat is een vorm van suiker.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel