Een zeepbel ontstaat uit een vlies van zeep met water waarin lucht gevangen zit, de glycerine verhindert het snel verdampen van het water in het vlies waardoor de zeepbel langer blijft bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeepbellen kunnen zeepbellen blijven omdat ze gebruik maken van oppervlaktespanning. Oppervlaktespanning ontstaat als moleculen (in dit geval watermoleculen) elkaar heel erg aantrekken. De oppervlaktespanning van water is heel sterk, zo sterk dat het ervoor zorgt dat je geen bellen kunt blazen van puur water, een bel zou dan heel snel uiteenspatten in waterdruppeltjes. Bellen van puur water zouden ook heel snel verdampen. Zeepmoleculen hebben twee kanten, een kant die van water houdt (hydrofiel) en een kant die niet van water houdt (hydrofoob). De zeepmoleculen zorgen ervoor dat de oppervlaktespanning van het water veel minder wordt door tussen de watermoleculen te gaan zitten, hierdoor kun je bellen blazen. Deze bellen bestaan uit een laagje zeep, een laagje water en een laagje zeep. De zeeplaag zorgt ervoor dat de bel niet verdampt en dus even kan bestaan. De oppervlaktespanning van het zeepvlies kan alleen blijven bestaan als het vlies nergens onderbroken word. Met een nat voorwerp of je vinger zorg je ervoor dat het vlies niet onderbroken word en dus heel blijft

Glycerine is viscues, dit betekent dat het een hoge viscositeit (=stroperigheid) heeft. Als een vloeistof een hoge viscositeit heeft geeft dit aan dat deze langzaam stroomt. Water heeft bijvoorbeeld een lage viscositeit en stroomt dus snel.
Doordat glycerine niet snel stroomt, knapt een zeepbel (met glycerine) niet snel en heeft een langere levensduur als een zeepbel zonder. Dit komt doordat de zeep/glycerine oplossing langer verspreid “in” de bel blijft en de zeepbel dus steviger blijft.
Niet alleen de hoge viscositeit zorgt ervoor dat de zeepbel langer heel blijft. Glycerine is ook nog eens hygroscopisch: het trekt water aan. Ook hierdoor blijft de oplossing goed verdeeld over de zeepbel.
anneliez