hebben planeten of manen met vloeibare zeeen of rivieren methaan ook eb en vloed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst moet er wel vloeibaar water gevonden worden op een planet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Waarom?

Antwoorden (1)

Getijden ontstaan doordat er een *ander* hemellichaam aan de zeeën zit te trekken. Bij de aarde zijn dat zowel de zon als de maan.

Een andere planeet zal dus ook een zon of een maan moeten hebben, anders zijn er geen getijden. En die zon en/of maan zal zwaar genoeg moeten zijn, en dicht genoeg bij moeten staan, om ook *merkbare* getijden te veroorzaken.

Iets dergelijks geldt voor een maan. Ook daar zullen alleen getijden zijn als de planeet zwaar genoeg is en dicht genoeg bij staat, en/of als de zon zwaar genoeg is en dicht genoeg bij staat.

Behalve bovenstaande punten, moet de plek van dat andere hemellichaam zoals gezien vanaf de zee ook nog eens veranderen. Neem de aarde als voorbeeld: wij zien zowel de zon als de maan van plek veranderen aan de hemel. Daardoor bewegen de getijden mee met zon/maan, en merken wij dus dat het water stijgt en daalt.

Als de maan een zee zou hebben, zou de aarde *geen* getijden veroorzaken in die maanzee. De aarde heeft weliswaar meer invloed op de maanzee dan de maan op de aardzeeën omdat de aarde zwaarder is dan de maan en toch even dichtbij de maan staat als de maan bij de aarde, maar de maan staat altijd met dezelfde kant naar de aarde. Dat betekent dat, vanaf de maan gezien, de aarde altijd op dezelfde plek aan de hemel staat. Er is dan op de maanzee weliswaar een theoretische eb en vloed, maar die veranderen nooit van plek. Dus waar je ook staat aan de rand van die maanzee, je zult het zeeniveau nooit zien stijgen of dalen.

(De maanzee zou wél eb en vloed kennen ten gevolge van de zon, want de zon staat *niet* altijd op dezelfde plek aan de maanhemel.)

Om merkbare getijden te hebben, moet dus aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
1.  Eén of meer andere hemellichamen in de buurt die zwaar genoeg zijn en dicht genoeg bij staan.
2.  Die hemellichamen moeten, gezien vanaf de buitenaardse zee, langs de hemel bewegen.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bergijp hieruit dat het dus niet uitmaakt om wat voor vloeibaar matriaal het gaat. vloeibaar lood ofzo of vloeibere gassen, als er een hemellichaam omheen draait heeft t altijd getijden. thx
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt. Het is zelfs zo dat de hele aarde getijden heeft: de aarde is geen loeiharde bol, maar is van binnen vloeibaar. Daardoor wordt de hele aarde continu "gekneed" door de zon en de maan. We merken daar weinig van doordat we zelf op die stijgende en dalende aardbodem staan - net zoals een schip op volle zee niets merkt van eb en vloed omdat het schip gewoon meestijgt en -daalt met het water. Het "kneden" van de aarde produceert flink wat warmte; dat gekneed is één van de redenen dat het binnenste van de aarde nog steeds zo heet is. Daarnaast kost dat "kneden" energie. Die energie wordt onttrokken aan de rotatie van de aarde. Daardoor gaat de aarde langzamer draaien, waardoor de dag geleidelijk langer wordt. En daardoor verwijdert de maan zich geleidelijk van de aarde - maar dat is een ander verhaal. Terugkomend op je vraag: ook zeeën van vloeibaar metaal kennen getijden wanneer er een hemellichaam omheen draait. Zelfs de volledig uit rots bestaande maantjes van Mars kennen getijden: die maantjes worden door Mars "gekneed", net zoals de aarde door de maan wordt "gekneed". Maar omdat de maantjes van Mars niet vloeibaar zijn, zullen ze op den duur kapot worden gekneed. Ze zullen dan uiteenvallen in losse brokken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als de baan excentrisch is, kan Io toch niet continu met dezelfde kant naar Jupiter gericht staan? Io moet dan op z'n minst wat "wiebelen". De grootte van de wiebel is gerelateerd aan de mate van excentriciteit van de omloopbaan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat zijn inderdaad libraties - ik kon niet op het woord komen, en heb het dus maar 'wiebels' genoemd.