Waarom moet je meestal je koffiezetapparaat of waterkoker doorspoelen met leidingwater nadat je kalkaanslag hebt verwijderd met Calgon of Antikal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Omdat deze producten in het apparaat blijven zitten. Als je hem schoon spoelt krijg jij dit niet binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kalk is basisch (lage zuurgraad) Calgon of Antikal zijn zuur (met veel chemische aditivien), daardoor heffen de twee elkaar op. Dat is erg kort door de bocht maar zo moet je het ongeveer zien. Je kunt je apparaten ook prima met gewoon azijn ontkalken, dat doet eigenlijk precies hetzelfde als Calgon en Antikal maar dan wat minder chemisch. Zuur en Basen die elkaar oplossen ondergaan een chemische reactie waar weer een ander product uit voort komt, dit restproduct spoel je vervolgens weg om het niet in je koffie of thee te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Of" is geen "en", er vindt geen reactie tussen Calgon en Antikal plaats...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad en. Zowel antikal als Calgon reageren met kalk. Niet met elkaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Azijn is ook chemisch. Alles is chemisch. Maar als je bedoelt: geen synthetisch goedje, ook dan is azijn even chemisch als calgon en antikal, want ook azijn wordt tegenwoordig gesynthetiseerd in de fabriek.
Antical en calgon zijn bij inname behoorlijk schadelijk voor het menselijk lichaam, goed naspoelen is er dus voor om te zorgen dat je die stoffen niet binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Calgon bevat bij mijn weten een ionenwisselaar welke ook andere stoffen (zoals MgCO3) verwijdert.
Deze stof welke wel TARD genoemd wordt maar eigenlijk EDTA is bindt tal van metalen en zou bij inname vooral de zwaardere metalen als ijzer kunnen binden maar ook in het lichaam binnengedrongen zware giften als lood, Cadmium , kwik enz.

Deze stof wordt dan ook in Gelatie Therapie toegepast.

Toen ik nog studeerde en werkte , maakte ik het destillatieapparaat van het lab schoon.
Dat kon NIET alleen met sterk zuur (salpeterzuur) maar er moest ook EDTA toegepast worden om de verwarmingselementen brandschoon te kruigen.
Dat deed ik met EDTA in basisch milieu en daarna waren de onherkenbaar geworden warmtespiraal die het water verhitten weer als nieuw.

Het zal duidelijk zijn dat inname van zulke stoffen in het lichaam ook gemakkelijk zware metalen wegneemt die we wel nodig hebben zoals cobalt (bestanddeel van vit C en andere belangrijke elementen.
Spoelt men drie maal goed na en verwijdert men ALLE vloeistof per reiniging uit het apparaat , dan kan men er van uit gaan dat geen meetbare hoeveelheden calgon en/of reststoffen meer aanwezig zijn.

Het werkt vele malen beter eerst met azijn , tussentijds spoelen en daarna calgon/antikal te gebruiken en daarna GOED te spoelen.
Het apparaat is daarna -bij juiste uitvoering schoner dan toen het uit de doos kwam.

Omdat ik de exacte samenstelling van antikal niet ken durf ik daar geen uitspraken over te doen maar drie maal goed naspoelen raad ik echt aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
TAED of liever EDTA staat voor
Ethyleen Diamino Tetra Azijnzuur.
De stof op zich is niet bijzonder giftig, oxaalzuur is veel giftiger en dat zit oa in rabarber (is met een schepje kalk echter onschadelijk te maken.)