Kan bloed bevriezen, en zo ja, bij welke temperatuur?

Als bloed uit het lichaam is, kan het dan bevriezen? Ik wil dus niet weten of je er dood aan kan gaan (want voor het bevriest ben je al dood, lijkt mij). En zo ja, bij welke temperatuur bevriest het dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder de 34 ° celsius heb je al onderkoelingsverschijnselen en onder de dertig graden worden voeten en handen blauw en sterven af. Maar interessante vraag voor bloedtransport voor intense care.

Het beste antwoord

Bloed bestaat uit water met daarin oa. opgelost zouten, suikers en hormonen/enzymen en vaste stoffen zoals
verschillende soorten cellen, waaronder de rode-en witte
bloedcellen, alsmede bloedplaatjes voor de stolling.
Omdat het water zouten en suikers bevatten,bevriest het pas enige graden onder nul.
Het bloed voor transfusies wordt BEVROREN bewaard, omdat het dan veel langer bruikbaar blijft.
Dit bloed wordt ingevroren door het zakje afgenomen bloed in aceton te leggen die koolzuursneeuw bevat, wat -80 graden is.
Daarom bevriest het bloed zo snel , dat er zich GEEN ijskristallen kunnen vormen die de bloedcellen kapot kunnen prikken.
Langzaam ingevroren bloed is om die reden onbruikbaar.
Het ontdooien gaat minder rigoreus, als het bloed boven 42 graden komt wordt het ook onbruikbaar.
Overigens ben je lang voor je bevroren bent al dood,
zeker beneden de 32 graden verlopen de chemische en biologische processen te langzaam om je bij bewustzijn te houden (deze temperatuur geldt vooral voor de lever).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan, gewoon vlak onder het nulpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloed bestaat uit plasma, rode bloedcellen en wat andere zaken. De plasma is grotendeels water en dient onder andere als medium om de vast objecten in bloed te kunnen transporteren. De plasma bevriest gewoon bij ongeveer 0 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan... Het zal onder de 0° C zijn... Het is op basis van water en heeft een hele boel ingrediënten... En alles op waterbasis stolt op of onder het vriespunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij er bijvoorbeeld glycerol in opgelost is. Dan vriest het op een veel lagere temperatuur...