Waarom breekt ongekookte spaghetti altijd in 3 stukken wanneer je het doorbreekt ?

Neem een ongekookte spaghetti-"sliert".

Houdt deze bij de uiteinden vast en buig de sliert dan net zolang tot deze breekt.

De sliert zal altijd in 3 stukken breken; nooit in 2, zoals je eigenlijk zou verwachten, of 4 stukken.

Hoe kant dat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zit het leven toch vol moeilijke vragen hè?hehe..^_*

Het beste antwoord

Dat raadsel werd pas in 2005 opgelost door de natuurkundigen Basile Audoly en Sebastien Neukirch. Na breekproeven met deegwaar van verschillende lengte en dikte ontdekten zij dat elastische golven in de pasta de breuken kunnen verklaren. Het komt erop neer dat je de spaghetti buigt tot de eerste breuk. Die eerste breuk veroorzaakt een snelle schokgolf door de twee helften waardoor de sliert terugbuigt tot voorbij de rustpositie. De spaghetti, verzwakt door de eerste buiging, breekt opnieuw. Die tweede breuk kan eenzelfde reactie veroorzaken waardoor de pastasliert opnieuw veert en er een volgend, kleiner stuk afbreekt.
Als je de gebroken pasta bekijkt, zie je dat de breukvlakken in tegengestelde richting tot elkaar liggen. Als in het middelste, kleinste stuk de eerste breuk van rechtsboven naar linksonder loopt, gaat de tweede van linksboven naar rechtsonder. Je kunt dit duidelijker zien als je voor de proef de sliert langs een kant kleurt met watervaste stift.