Kan ik meerdere adapters aan mekaar koppelen om een hoger amperage te krijgen?

los knippen, plus en min bepalen, plus aan plus, min aan min?

het gaat om 10 adapters:
12v 5A x 3
12v 4.93A x 3
12v 4A x 4

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het kan goed gaan, maar het kan ook fout gaan.
Als de adapters een nauwkeurig gestabiliseerde voeding hebben dan zal de voeding die net iets hoger is ingesteld als de andere alle stroom proberen te leveren terwijl de andere voedingen een iets hogere spanning op hun uitgang zien en dus geen stroom leveren.
In ieder geval zal de stroomverdeling willekeurig zijn zodat niet elke voeding precies tot zijn maximum capaciteit werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stroom levering/belasting zal niet gelijkmatig verdeeld worden, waarschijnlijk zullen de zwakste adapters er een voor een mee kappe n. 30 Amp is een behoorlijk grote stroom daar heb je dikke kabels voor nodig zoals accu kabels.

Andere antwoorden (2)

In principe zal dit wel kunnen hoewel je niet tot vol vermogen kunt belasten.
Ik denk hierbij anders dan Koos Knip.
Elke spanningsbron (adapter) heeft ook een inwendige weerstand. Als er stroom gevraagd gaat worden zal de spanning op de polen dus iets afnemen. (Delta V=I*Rinw)
Hiermee zal de spanning op alle adaptoren gelijk worden.

Waar gaat het alsnog fout?
de adapter met de hoogste spanning zal meer stroom leveren totdat die spanning gelijk is aan die van de anderen. Als dat spanningsverschil te groot is (delta V/R inwendig) is groter dan de maximaal te leveren stroom door die adapter dan brandt die adapter wel door.

Hoe los je dit op?
Met een dc -dc convertor per adapter met variabele ingang en vaste (voor allen gelijke) uitgangsspanning kun je zorgen dat de adapters niet overbelast kunnen raken. Een elektronisch terugkoppel mechanisme dus. Een stroombegrenzer op elke adapter zal ook werken...ga je over het maximum heen van de begrenzer dan zal in de rekensom de inwendige weerstand schijnbaar toenemen tot die waarde dat je precies die maximale stroom levert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je zoals je zegt gaat doen dan krijg je een 3 keer hogere spanning bij een stroom welke de laagste is van die drie.dit noemen ze serie.
als je ze parrallel zet(+ op +,- op -)de spanning blijft 12 volt, je kunt dan inderdaad meer stroom leveren maar de meeste voedingen vinden dit niet fijn,ze gaan ook stroom aan elkaar leveren.
je versterker zal hier niet van stuk gaan.