Hoe groot moet de energie zijn van een foton om quarks in een proton te kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Watte??!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met zien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarnemen

Antwoorden (2)

In het originele experiment van Breidenbach c.s. werden electronen met een energie van 7 - 17 GeV gebruikt. Zou je dezelfde energie met fotonen willen bereiken dan heb je extreem harde gammastraling (>10^24 Hz) nodig.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je link leidt tot een pagina waarbij je als je op het artikel klikt moet inloggen. Ik denk dat je het artikel bedoelt dat in deze link zit: http://www-hep2.fzu.cz/~chyla/talks/others/friedman.pdf Dit is echter wel zo specialistisch dat ik mij afvraag of dit uberhaupt wel geschikt is voor dit forum.
WimNobel
11 jaar geleden
Ik kan daar ook niet inloggen en ik heb het artikel ook niet gelezen. Zou ik weinig van begrijpen denk ik. Maar de energie van de benodigde deeltjes stond in de samenvatting en die had ik nodig. Wel logisch dat ze het met electronen hebben gedaan, die kun je makkelijker zo'n hoge energie geven dan fotonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil niet vervelend zijn, maar de wiki geeft aan dat afzonderlijke quarks niet kunnen worden gezien. Je gebruikt een referentie zonder aan te geven waarom je hem gebruikt wat in dit geval verwarrend is omdat er nog een heel artikel achter zit waar je op doelt en waar je alleen bij kunt als je een account op de betreffende site hebt. Voor dit alles geef ik toch een min.
WimNobel
11 jaar geleden
De vraag was "hoeveel energie..." en dat weten we nu. De vraag eindigt met "...zien" en dat kunnen we natuurlijk verschillend opvatten. Ik heb het geïnterpreterd als "weten dat het er is". Het betekent m.i. niet "losgemaakt kunnen worden".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zien wordt uitgelegd als waarnemen (zie reacties bij de vraag). Ik heb dat geïnterpreteerd als directe waarneming, en dat kan niet. Dan is energie niet meer relevant.
In de wiki staat >>> Quarks zijn nooit individueel waargenomen, maar alleen in samengestelde deeltjes. Experimenten in deeltjesversnellers geven wel aanwijzingen voor het bestaan van quarks. <<<

Je kunt quarks daarom nooit "zien". Je ziet alleen de aanwijzingen voor het bestaan van quarks. De reden daarvoor wordt verderop in de wiki gegeven >>> Hoe verder weg twee quarks uit elkaar gaan, hoe meer energie in dit krachtveld gaat zitten. Hierdoor komt een quark nooit alleen voor, want als je bijvoorbeeld de twee quarks van een meson uit elkaar trekt, dan gaat daar zoveel energie inzitten dat deze energie in massa wordt omgezet en weer twee quarks vormt.<<<

Toegevoegd na 1 dag:
Verder nadenkendover je vraag kwam ik nog op het volgende.

Als je zien bedoelt in de zin van "zien als met een microscoop" dan is dat niet mogelijk. Los van het eerste deel van het antwoord wat aangeeft dat quarks niet zelfstandig bestaan kun je dingen alleen via een microscoop zien als de golflengte die je gebruikt kleiner is als het voorwerp. Dat betekent dat de golflengte van de gebruikte fotonen kleiner moet zijn dan de groote van de quarks (die worden geschat op 10^-20 meter). Dat betekent dat je in het elektromagnetisch spectrum nog ver voorbij de gammastraling moet gaan. Fotonen in dat gebied (als ze al bestaan) zijn onhandelbaar.

Mijn conclusie is dat het antwoord op je vraag is dat ongeachte de energie van een foton het niet mogelijk is een quark (direct) waar te nemen.