Kan de elektromagnetische golf van een middelgrote kernexplosie ( geschat op 50 Kiloton TNT ) op 1 lichtjaar afstand nog worden waargenomen ?

In de SF serie Battlestar Gallactica 2004 wordt in de laatste aflevering van seizoen 2 een kernbom afgestoken door een verrader in het ruimteschip Cloud 9 . De Cylons ( de vijanden van de mensheid in de fictieve serie ) meten de elektromagnetische golf als ze zich op 1 lichtjaar afstand van de explosie bevinden.

Het is natuurlijk Science Fiction , maar zou dit natuurwetenschappelijk gezien gemeten kunnen worden ( gezien de grote hoeveelheid achtergrondstraling in de ruimte ) .

De Cylons weten door deze kernexplosie de mensheid te traceren en ( weer ) te onderdrukken .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De dichtstbijzijnde ster staat op 4.2 lichtjaar afstand.
Daarbij vergeleken is een 50KT Atoombom niets, er gaan daar per seconde miljoenen megatonexplosies los (in de kern dan maar die energie komt wel naar buiten op den duur.
Een flinke zonnevlam bevat meer energie dan al onze kernwapens samen.

Op grond van bovenstaande kun je een 50KT explosie op een lichtjaar afstand alleen zien als je er een HEEL goede telescoop op hebt gericht en dan nog is de lichtflits zeer kort zichtbaar. Bovendien moet je exact een jaar na de explosie kijken.

Toegevoegd na 11 minuten:
In theorie kan het maar dan moet je heel veel geluk hebben.
Praktisch gezien is het vrijwel onmogelijk.
Overigens is een middelgrote nucleaire explosie rond de 1 megaton, een 50KT is de onderkant, dat zijn in nucleaire zin rotjes. Daar denk men in Japan echter heel anders over....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, want een solar flare bestaat uit 1/6 van de totale energie die de zon uit in een seconde, wat gelijk staat aan 160.000.000.000 megaton TNT. Dus die 50 kiloton TNT valt in het niets.
de zon staat op 150 miljoen kilometer van de aarde en je hebt wel een hele grote zonneflits nodig om hier op de aarde voor een emp (electro magnetische puls) te zorgen.

Terwijl een lichtjaar meer dan 900 biljoen kilometer aan afstand is.
Blijft er niets van die electromagnetische golf over om op aarde waar te nemen.

Dit heb ik van Wikipedia en Google, zelf ben ik geen astronoom of wetenschapper dus neem het niet te wetenschappelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is een lichtjaar niet iets van 9,5 biljoen km?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, het is meer in de richting van 9,5 biljoen.