Heeft een tupperware bak gevuld met keukenzout hetzelfde effect als een vochtvreter ?

Mijn auto heeft lekkage en staat nu onder een hoes maar om toch zoveel mogelijk vocht uit de vloerbedekking te krijgen is mij verteld dat ik bakken (tupperware) neer moet zetten met een laag keukenzout erin,dit trekt vocht aan word gezegd.
De raampjes staan op een klein kiertje zodat er ook via daar vocht uit de auto kan.
Klopt het dat de bakken met zout dezelfde werking hebben als een vochtvreter ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee. Keukenzout is weliswaar hygroscopisch (wateraantrekkend) maar de mate en de snelheid waarbij er water wordt opgenomen haalt het bij lange na niet bij echte vochtvreters, waar calciumchloride inzit. Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/doe-het-zelf/goede-vochtvreter-doe.99585
escape
11 jaar geleden
Zelf zou ik daar een grote bak silica gel voor aanraden, dit wordt door sommige merken als kattengrit gebruikt ( ziet er uit als glasachtige korrels ).

je kunt het ook in een ademende zak doen.

Dit wordt ook gebruikt bij bijvoorbeeld de verpakking van schoenen, maar dan in heel kleine zakjes.

succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CaCl2 is een zeer hygroscopische stof, veer sterker dan silica gel, zout of veel andere natriumzouten (vrijwel allen Natriumzouten trekken vocht aan, veel meer dan Kaliumzouten.

Zo is ook Mgcl2 wel hygroscopisch, net als het bekende MgO (dat witte poeder dat turners VOOR het turen gebruiken , niet te verwarren met ander wit poeder welke overigens ook wat hygroscopisch is.

Echter, CaCl2 is goedkoop, vormt geen gevaarlijke vloeistof en is niet schadelijk voor het milieu (zolang het niet overmatig gebruikt wordt)

Dus je kunt straffeloos "vochtvreter"vervangen voor technisch (is een bepaalde zuiverheid) droog CaCl2.

Koop je het als merk dan is de kiloprijs wel behoorlijk pittig, daar moeten ze die grote stier en de commercials mede van betalen......

Om je auto te drogen prik je eerst vde gaatjes in dekokerbalken die verstopt kunnen zitten door om ze schoon te maken en zuig dan het water op met een WATERZUIGER.

Hoe sneller je dat vocht uit je compartiment kwijt bent hoe minder roestschade zal ontstaan oa. aan electronica.....
Ik raad je dus echt aan de lekkage te stoppen. anders is drogen redelijk zinloos, je kunt dan nog het beste maar de bodemcarroseriedoppen eruit halen maar dat is een pure noodoplossing, omdat er in de winter pekelwater door kan binnendringen.
Dat is pas een echte vreter, die eet je auto carrosserie op.....