Waarom is de aarde nog magnetisch als magnetisme verdwijnt bij Curie-temperatuur?

Ik lees net dat magneten boven ca 500 graden de magnetische spanning verliezen. Als dit zo is, hoe kan het dan dat de aarde een magnetisch veld heeft, terwijl dit veroorzaakt zou worden in de gesmolten kern van de aarde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Met Curietemperaturen heeft dit niets te maken, omdat het een ELECTROMAGNETISCH veld betreft, de stroom die in de aarde rond de vaste kern looppt (in het vloeibare ijzer-gordel om de kern) wekt het veld op en dus niet de elementairmagneetjes van het metaal zelf.
De Curietemperatuur verstoort immers de baan van de electronen in een vlak van het atoom, waardoor de magnetische eigenschappen per atoom verstoort wordt..
Omdat echter het ijzer als stroomgeleider wordt gebruikt en niet om zijn magnetische eigenschappen, doet het er niet toe of het ijzer of zelfs koper (paramagnetisch) zou zijn geweest, in zoverre dat koper minder weerstand gehad zou hebben.
Zo kun je immers ook met alleen een koperen spoel onder stroom magnetisme opwekken terwijl koper juist magnetische velden verstoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Temperatuur dient ook veel hoger te zijn, ook de zon heeft een magnetisch veld en de kern tempratuur is vele malen hoger als die v/d aarde. Wellicht wordt er bedoeld bij een magnetisch stuk ijzer wat je in de "winkel"haald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat werd ook bedoelt, maar betekent dit dan dat sommige metalen dus niet hun magnetische spanning verliezen bij hoge temperaturen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-> *niet* verliezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij meer dat magnetisme wordt opgewekt en vervolgens wordt vastgelegd c.q. overgeragen op ijzer. Zowel de zon als ook bv jupiter hebben gigantische magnetische velden en beide zij gas hemellichamen.
een magneet die je koopt in de winkel krijgt zijn magnetisme door een uitlijning van de ijzer elementen in het metaal. Die uitlijning verdwijnt ald het ijzer te warm wordt.

Magnetisme van de aarde komt door stromingen in magma & uitlijning van de kern. De brond van magnetisme is anders.