De seconde is gerelateerd aan een temperatuur van 0 K. Maar men heeft 0 K toch nog nooit meegemaakt/kunnen creëren? Een seconde is dus iets onexacts?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Seconde:
"De seconde is de internationale standaardeenheid van tijd. Zij is gedefinieerd als de duur van 9 192 631 770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van een 133cesiumatoom in rust bij een temperatuur van 0 K."

"Absolute zero implies no movement."
Als je maar ver genoeg inzoomt (als je maar eem microscoop had die diep genoeg kan kijken), bestaat er toch geen stilstand? Alles bestaat toch uit massa=energie=iets dat beweegt?

Dus is een seconde op dit moment niet exact gedefinieerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat deze link wel interessant kan zijn:
http://dare.uva.nl/document/196866
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook misschien http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/kun-je-het-licht-stil-laten-staan

Antwoorden (2)

J stelt wel veel vragen in een keer.
1) De seconde is nog nooit zo exact gedefinieerd als op dit moment. Vroeger was hij nog onnauwkeuriger. Exact is natuurlijk met oneindig veel cijfers achter de komma. Dus nooit haalbaar. Dus heb je gelijk. Onexact.
2) Hyperfijne energieniveaus kunnen ook bij 0 K bestaan.
3) Massa-energie is iets anders dan bewegings-energie.
De laagste toestand van bewegingsenergie is stilstand.
Dat is bij 0 K (definitie). Ongeacht of we die toestand kunnen bereiken. Ik kan wel degelijk uitrekenen in hoeveel tijd ik in Amsterdam ben als ik met 1000 km/u rijd. Ook al kan ik die snelheid niet halen.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"J stelt wel veel vragen in een keer." Ik mag er nog zo'n 4328 stellen, vooraleer mijn punten op zijn :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"2) Hyperfijne energieniveaus kunnen ook bij 0 K bestaan." Maar kan 0 K wel bestaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik kan wel degelijk uitrekenen in hoeveel tijd ik in Amsterdam ben als ik met 1000 km/u rijd." Maar 1000km/h is (theoretisch gezien, natuurlijk - niet in de praktijk) haalbaar; 0 K niet. Toch?
Reddie
12 jaar geleden
1000 km/u is theoretisch haalbaar, maar niet met een VW golf. Maar daarom kan ik er wel mee rekenen.
0 K is een ander verhaal. Op atomair en moleculair niveau bestaat temperatuur niet. Dan bestaat alleen snelheid.
Temperatuur is een emergent verschijnsel dat we toekennen aan een grote hoeveelheid materie.
Bij "0 K" staan de atomen stil. Die toestand is voor losse atomen wel degelijk bereikt, door ze met licht af te remmen tot stilstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetgeen Reddie zegt klopt. Temperatuur is een maatstaf voor warmtestraling, bijvoorbeeld.
Trouwens, in 2003 lukte het een groep van wetenschappers aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) om een temperatuur te bereiken van minder dan 500 picokelvin (= minder dan 0,000 000 000 500 K = 500*10-12). Deze temperatuur werd bereikt bij de vorming van een Bose-Einsteincondensaat van natriumatomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Bij "0 K" staan de atomen stil. Die toestand is voor losse atomen wel degelijk bereikt, door ze met licht af te remmen tot stilstand." Interessant! Heb je misschien ook een linkje?
Reddie
12 jaar geleden
@cestbiencovitz, de extrapolatie lijkt me te gaan zoals je zelf schetst. Wat gaat er mis?
@mmm, ik heb geen link. Ik las het in een wetenschappelijk tijdschrift. En nee, ik heb dat stilstaande atoom ook niet zelf gezien.
Maar aangezien het geen hype geworden is (zoals o.a. het geval met de lichtsnelheid), zou het wel eens waar kunnen zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reddie dat heb ik ook ergens gelezen; volgens mij in NWT
Reddie
12 jaar geleden
@svdongen, idd, met een plaatje van het atoom ;-)
en heel groot het apparaat. Maar ik kon het niet meer terugvinden.
M en is het absolute nulpunt wel zeer dicht benaderd, de "rest" kan als correctie op het cesiumatoom door extrapolatie verkregen worden en zo doet men dat ook.
Overigens zijn er andere standaard methoden waarbij de Hene laser (op 632,8 nM) een belangrijke rol speelt, deze golflengte is exact bekend in veel decimalen en is -als hij stabiel werkt, vrij ongevoelig voor andere invloeden dan bv. zwaartekrachtgolven.

Eigenlijk definieert met het cesiumatoom bij 0 kelvin omdat de omstandigheden dan exact gedefinieerd zijn .
De atoomklok zelf werkt niet bij dergelijke temperaturen, als ik goed voorgelicht ben, werkt hij bij 20 graden celsius.

Wanneer je echter als beschrijving 0 kelvin neemt, heb je niet meer te maken met luchtdruk, temperatuur, luchtvochtigheid etc.
Het is dus de theoretische omschrijving van de seconde die gegeven wordt, inderdaad een practisch onhaalbare situatie.