Waarom zit er een plastic buisje in een wegwerp aansteker?

Er zit altijd een plastic buisje in een wegwerpaansteker. Het nut hiervan lijkt niet de toevoer van het (vloeibare) gas, immers de druk in de aansteker is constant. Als de aansteker bijna op is en het buisje steekt niet meer in het vloeibare gas zal de aansteker nog steeds werken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

het is toch wel degelijk voor de aanvoer van het gas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit witte 'buisje' zit bevestigd aan de uitstroomopening.
Als je nou de aansteker zou openslopen, dan zou je tot de ontdekking komen, dat het geen buisje is! Het ziet er uit als een massief pijpje zonder opening. Het geheim is, dat er miljoenen openingen inzitten, microscopisch klein. Op die manier kan er nooit vloeibaar gas uit je aansteker komen, dat zou leiden tot ongelukken. Het materiaal is fungeert als een filter dat alleen de gasdeeltjes doorlaat.
Voor je veiligheid dus.
escape