Bestaat er een manier om zonder blacklight uv te kunnen zien? Bijvoorbeeld door een bepaalde bril ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is blacklight= uv licht. En ook omdat het zo heet kun je uv licht zelf niet zien.
Maar ik neem aan dat je dat eigenlijk niet bedoelt, maar een soort infraroodkijker voor uv licht. Ik weet niet of dat kan, want volgens mij is er altijd een vertaalslag naar zichtbaar licht, zoals je ziet bij briefgeld onder een uv lamp
Maar wie weet....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je wat koolmees ogen inbouwen die kunnen wel uv licht zien

Antwoorden (2)

Blacklight IS UV-licht. UV-licht kun je dus niet zien, net zoals je blacklight niet kunt zien (vandaar de naam...).

Je ziet wel dat sommige stoffen oplichten wanneer je ze met een blacklight (dus: met UV-licht) beschijnt. Die stoffen kun je dus gebruiken om toch UV-licht te kunnen zien.

In feite zie je dan niet het UV-licht, want dat kunnen de menselijke ogen nu eenmaal niet aan. Wat je ziet zijn de *gevolgen* van het UV-licht: het UV-licht wordt door sommige stoffen omgezet in zichtbaar licht, en dat zichtbare licht kunnen wij dan zien.

Een huiseliljk voorbeeld hiervan is de TL-balk, en ook de spaarlamp. De gassen die daarin zitten stralen voornamelijk UV-licht uit. Nu willen wij geen zonnebrand oplopen doordat we het licht aandoen, en we hebben sowieso niets aan die UV-straling - en daarom zit er aan de binnenkant van het glas een coating die het UV-licht opvangt en omzet in zichtbaar licht.

Er zijn ook apparaten die die omzetting kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan veel astronomische telescopen en camera's. Omdat sterren en planeten in UV-licht veel informatie uitstralen die je in gewoon licht niet kunt zien, zijn er telescopen en camera's gemaakt om dat UV-licht om te zetten in voor ons zichtbare beelden, zodat wij die objecten toch in UV-licht kunnen bestuderen.

Een heel huiselijk voorbeeld is trouwens een gewone digitale foto- of videocamera. De sensor van zo'n camera is niet alleen gevoelig voor zichtbaar licht, maar ook voor UV-licht. Nu is dat normaal gesproken niet de bedoeling, want die eigenschap zorgt ervoor dat foto's blauwig worden wanneer er veel UV-licht aanwezig is, zoals op een zonnige dag. Daarom zit er in camera's altijd een UV-filter direct op de sensor, om de UV-straling te blokkeren.

(In sommige camera's is dat ingebouwde UV-filter van slechte kwaliteit; die camera's geven dus alsnog een blauwzweem wanneer je fotografeert bij zonnig weer, zeker wanneer je foto's maakt op een hoge berg.)

Je zou een foto- of videocamera kunnen opereren, en het interne UV-filter kunnen verwijderen. Als je daarbij de sensor niet kapot maakt, heb je daarna een camera die ook gevoelig is voor UV-licht (en die dat in het beeld laat zien als blauwig). Je camera fotografeert dan zowel zichtbaar licht als UV-licht.

Wil je *alleen* UV-licht fotograferen, dan zul je het oorspronkelijke filter moeten vervangen door een filter dat zichtbaar licht blokkeert, en UV-licht doorlaat.

Cryofiel
11 jaar geleden
We nemen een deel van het blacklight , het purper wel waar.
Zo ook de 397-404 nM lichtstraal van een blu Ray laser kunnen we (nog net) zien maar schijnen we zo een laser (of UV leds die dezelfde golflengte hebben maar wat breedbandiger zijn) op papier, fluorescerende verf (vooral oranje doet het goed), dan licht dit enorm op.
Deze stoffen zetten de korte lichtgolven van (oa) UVA om in kleuren waar ons ook veel gevoeliger is.
Zo nemen we, als we groen (545nM) op 100% stellen , blu Ray maar voor 0.5% waar.

Zonlicht bevat een flinke hoeveelheid UV, we realiseren ons niet dat de helderheid van zonlicht deels door fluorescentie veroorzaakt wordt, de fluo-groen/gele en oranje hesjes van bij wegwerkers stralen ook overdag helderder dan wanneer er in zonlicht geen UV zou zitten.

We kunnen dus zoals Cryp al vertelde een CMos camera-element ontdoen van zijn UV filter (is een stevige klus om de zaak heel te houden, niet zelden zit er zelfs een coating op de CMOS die het UV tegenhoudt maar je zou met een sterk UV doorlatende lens, voorzien van een daglichtfilter (welke800-400 nM tegenhoudt maar UV niet, het beeld kunnen laten vallen op een fluorescerende of fosforescerende laag laten vallen en dan krijg je een UV beeld zichtbaar voor het oog (je moet dat scherm dan wel kunnen zien).
Vroeger maakte men zelfs op die wijze Rontgenstralen zichtbaar, men streek een plaat van kristalglas aan een kant in met een fosforescerende verflaag en achter kristalglas, wat Rontgen tegenhoudt, ziet men dan de Rontgenbeelden.

Ik snap wel dat het je interessant lijkt , in de wereld van het UV te kunnen zien, de meeste insecten kunnen dat en dan zien bloemen er NOG betoverender uit.

Ook is de bandbreedtevanhet UV gebied veel groter dan dat van het zichtbare gebied.
Er is dus een golflengteconversie nodig maar dat is mogelijk en ja , zeer interessant.

Helaas is dat minder ontwikkeld dan de conversie van infrarood naar zichtbaar (nachtkijkers) maar dat heeft te maken met het feit dat een foton IR veel minder energie heeft en gemakkelijker is op te wekken dan dat van een UV foton.

Maar met een UV filtervrije camera en een geschikte lens (kwartsglas is daar erg geschikt voor) kun je vrij ver in het UV kijken. De UV microscoop kan -door de kortere golflengte een veel grotere vergroting halen dan een voor zichtbaar licht, de golflengte is dan letterlijk de spelbreker.